شرکت گاز استان کردستان / اخبار / بدنه خبر
معاون وزیر نفت در امور گاز در دومین همایش ایمنی فرآیند تصریح کرد؛HSE فراگیر؛ راه حل ارتقای فرآیند ایمنی در سازمان‌ها
تا زمانی که دستورالعمل‌های HSE در سازمان فراگیر نشده و با مسئولیت‌پذیری تمامی ارکان سازمان همراه نباشد، فرآیند ایمنی و ارتقای آن، بی‌معنی است.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، سعید توکلی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در دومین “همایش ایمنی فرآیند (PSM) در صنعت نفت” که با حضور مدیرکل HSE وزارت نفت، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و جمعی از مدیران ارشد صنعت نفت روز یکشنبه 15 مهرماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی شرکت ملی نفت ایران (کوشک) برگزار شد، با بیان این مطلب، اظهار داشت: تعداد دستورالعمل‌ها و استانداردها در سازمان‌ها زیاد و در برخی موارد با یکدیگر تعارض دارد؛ پس چنان‌چه این دستورالعمل‌ها و استانداردها عملیاتی نشوند، برگزاری این‌گونه همایش‌ها ثمربخش نخواهد بود.

 

وی ادامه داد: HSE باید فراگیر باشد (Total HSE)؛ اگر ارکان سازمان با مباحث HSE درگیر نشوند، سازمان سیستم‌زده می‌شود و اتفاق مثبتی در این زمینه رخ نمی‌دهد.

 

معاون وزیر نفت در امور گاز با اشاره به این‌که استانداردهای نوین در جهان به ساده‌سازی رسیده، بیان کرد: در شرایط اضطراری، مطمئناً یک استاندارد ساده می‌تواند از بروز حادثه جلوگیری کند.

 

توکلی واقع‌بینی را یکی دیگر از شرایط اجرای استانداردها و دستورعمل‌های HSE برشمرد و افزود: باید بپذیریم که شرایط کنونی دارای چالش‌هایی است و هر شخص باید به‌اندازه مسئولیت خود، البته نه به صورت جزیره‌ای، کار را عملیاتی کند و افراد براساس شایسته‌سالاری در مقام‌های پرریسک منصوب شوند.

 

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران توجه به سرمایه انسانی را به‌ویژه در این بخش، بسیار مهم برشمرد و گفت: در شرایط امروز که در سازمان‌های گازی و نفتی کار مخاطره‌آمیز است، باید حق و حقوق کارکنان به‌موقع پرداخت شود تا آن‌ها نیز از دل و جان پای کار باشند؛ چراکه سرمایه روانی از بخش‌های مهم در هر سازمان است.

 

به گفته توکلی، یکی دیگر از موارد مهم در این زمینه، پرمیت (Permit) انجام کار است که باید نتایج آن، بررسی، تحلیل و مشخص شود چند درصد از حوادث پیش‌آمده مربوط به صدور مجوزها است.

 

اهمیت حیاتی تاب‌آوری در مدیریت زنجیره تأمین گاز

 

وی با بیان این‌که در بحث ارتقای تاب‌آوری، تمرینات خوبی صورت گرفته ولی باید به سوی عالی شدن پیش برویم، تصریح کرد: در حال حاضر، عمر تأسیسات ما بسیار بالاست، در این صورت، می‌توان حدس زد که ریسک عملیات ما تا چه حد افزایش می‌یابد، پس، تنها چیزی که در این زمینه می‌تواند به ما کمک ‌کند، برگشت به شرایط اولیه است.

 

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان این‌که چنان‌چه همکاران ما در فرآیندهای تولید، انتقال و گازرسانی، رویکرد و نگرشی صحیح نداشته باشند، ممکن است به بدترین شکل ممکن به خود، سایت و حتی محیط زیست آسیب برسانند، خاطرنشان کرد: اکنون درمی‌یابیم یکی از موضوعات مهم مغفول‌مانده HSE، همان ارگونومی است که باید به جد، بررسی و به درستی اجرایی شود؛ چراکه رفتار آدم‌ها در هر شرایطی ناشی از ساختاری است که در آن قرار دارند.

 

توکلی در پایان، با بیان این‌که تولید ایمن پایدار در سایه استقرار ایمنی فرآیند محقق می‌شود، بار دیگر بر فراگیر شدن استانداردها و دستورالعمل‌های HSE در سازمان تأکید کرد.

 
A+ A-