شرکت گاز استان کردستان / اخبار / بدنه خبر
استاندار کردستان در جلسه شورای اداری استان ؛مصرف گاز طبیعی ادارات و دستگاه های اجرایی استان بایستی منطقی و بهینه گردد
در جلسه شورای اداری استان کردستان که با حضورنماینده معزز مقام معظم رهبری ، زارعی کوشا استاندار کردستان ، ماموستا رستمی امام جمعه سنندج و مدیران کل ادارات سازمان ها و ارگان های دولتی ظهر روز یکشنبه مورخ چهارم دی ماه سال جاری در سالن جلسات استانداری برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی شرکت گاز استان کردستان ، احمد فعله‌گری در این جلسه گزارش مبسوطی در زمینه وضعیت گازرسانی در استان ارائه داد و گفت : در حال حاضر 600 هزار مشترک گازطبیعی در بخش های مسکونی ، صنعتی ، تجاری و عمومی از نعمت گاز طبیعی برخوردار که 435 هزار مشترک در شهرها و 165 هزار مشترک در روستاها ساکن هستند .

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان ادامه داد : در استان کردستان 12 هزار کیلومتر شبکه گذاری شهری و روستایی انجام گرفته و در حال حاضر 32 شهر و 1501 روستا زیر چتر گازرسانی قرار دارند و ضریب نفوذ در جمعیت شهری 100 درصد و در جمعیت روستایی 98 است که در مجموع 99 درصد از جمعیت استان از نعمت گاز طبیعی بهره مند می باشد.

فعله‌گری اظهار کرد: از ابتدای سال‌جاری تا امروز 2 میلیارد و 400 میلیون متر مکعب گاز طبیعی در استان مصرف شده که 5 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است که 30 درصد مصرف گاز استان در بخش نیروگاه و 53 درصد در بخش خانگی و عمومی و بقیه در بخش‌های اداری، صنعتی، کشاورزی و جایگاه های سی‌ان‌جی مصرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان ادامه داد: یکی از دلایل افزایش مصرف گاز در استان اجرایی نشدن بخشنامه‌‌های صادر شده در ادارات دولتی در بحث صرفه جویی در مصرف گاز است که متاسفانه سیستم قدیمی گرمایشی بسیاری از ادارات و ساختمان‌های فرسوده باعث شده مصرف گاز افزایش یابد.

فعله گری در راستای اجرای ماده 43 قانون بودجه اظهار داشت : با توجه ماده ذکر شده و همچنین بخشنامه صادره از طرف معاون اول رئیس جمهور ، ادارات موظف شده اند 10 درصد از مصرف گازطبیعی را نسبت به سا ل 1400 کاهش دهند .

مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان در ادامه سخنان خود بیان داشت : با شروع فصل سرما تیم پایش انرژی شرکت گاز استان کردستان 1973 مورد بازدید از موتورخانه های ادارات را انجام داده است .

وی از مدیران دستگاه های اجرایی استان درخواست کرد با مراجعه به سایت شرکت ملی گاز در طرح رایگان اصلاح و بهینه سازی موتور خانه و کاهش مصرف انرژی ثبت نام نمایند.

این مقام مسئول در پایان سخنانش اشاره ای به تعرفه های گاز بهاء در سال جاری داشتند و بیان داشت : تمام شهرهای استان کردستان در اقلیم های 1 و 2 قرار دارند و تعرفه قصل سرد سال از شانزدهم ابان ماه شروع و تا پایان فروردین ماه ادامه دارد که اگر مشترکین در 3 پله اول مصرف قرار داشته باشند شامل هیچ گونه افزایش گاز بهاء نمی شوند ولی از پله 4 تا 12 شامل افزایش گازبهاء می گردد.

در پایان جلسه شورای اداری دکتر زارعی کوشا استاندار کردستان اظهار داشت : انرژی یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه پایدار در هر منطقه است که می‌تواند در تمامی حوزه‌های اقتصادی تاثیرگذار باشد و گسترش شبکه های گازرسانی در استان ضامن توسعه و رشد اقتصادی است.

وی تاکید کرد : مدیران ادارات استان در قبال مصرف انرژی مسئولیت بسیار سنگینی به عهده دارند و آن برنامه ریزی برای کاهش مصرف گازطبیعی است و حتما این امر بایستی جرء اولویت سازمان ها و ادارات دولتی استان قرار گیرد که در زمینه مصرف بهینه انرژی برنامه ریزی اصولی و اقدامات کاربردی را انجام دهند و بخصوص در این فصل سردسال رعایت الگوی مصرف گاز طبیعی بسیار حیاتی است .

استاندار کردستان بی تفاوتی نسبت به سرمایه ملی را نابخشودنی دانست و اضافه کرد : شرکت گاز استان کردستان بایستی در جهت پایش انرژی مصرفی ادارات با تمام توان خود در جهت اجرای مفاد بخشنامه اقدام نموده و اداراتی که در این جهت حرکت ننمایند ضمن معرفی به استانداری نسبت به اعمال مقررات و اجرای قوانین اقدامات لازم را انجام دهد. 

زارعی کوشا از دستگاه های اجرایی استان کردستان که با تیم پایش همکاری نداشته اند گلایه کرد و گفت : بعضی از ادارات بی مهابا مصرف می کنند و گاهی سیستم گرمایشی آن ها بعد از ساعات اداری و حتی در روزهای تعطیل روشن می باشد که اصلا قابل قبول نیست و این مورد فابل تامل است که تعدادی از ادارات به گروه پایش شرکت گاز استان کردستان اجازه ورود نمی دهند که اصلا قابل قبول نیست و همکاری با این گروه جزء ضروریات اداری می باشد.

 
A+ A-