شرکت گاز استان کردستان / اخبار / بدنه خبر
مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان ؛رویدادآموزشی ایمنی و بهینه سازی مصرف گاز طبیعی برای مدیران ، کارشناسان روابط عمومی و مسوولین تاسیسات ادارات برگزار شد
شرکت گاز استان کردستان با همکاری مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی دوره آموزشی با محوریت مصرف بهینه و رعایت نکات ایمنی در آستانه ورود به فصل سرد برای مدیران و کارشناسان روابط عمومی به همراه مسوولین تاسیسات دستگاه های اجرایی استان کردستان در روز یکشنبه مورخ بیست و نهم آبان ماه در سالن آمفی تئاتر این شرکت برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی شرکت گاز استان کردستان احمد فعله گری مدیر عامل در حاشیه این رویداد  با بیان این سوال که چرا ایمنی و مدیریت مصرف انرژی اهمیت دارد، گفت: ایمنی برای حفظ جان و سرمایه ها و همچنین مدیریت انرژی برای کاهش هزینه ها، محیط زیست و حفظ منابع انرژی اهمیت دارد.

فعله گری یادآور شد: دوره آموزشی اصلاح الگوی مصرف با تاکید برمصرف بهینه گاز طبیعی در آستانه ورود به فصل سرما به عنوان یک ضرورت اساسی مطرح است.

فعله گری رعایت الگوی مصرف انرژی در ادارات دولتی را ضروری شمرد و گفت : رعایت الگوی مصرف بهینه گاز طبیعی در ادارات دولتی و مراکز صنعتی  و تولیدی از اهم واجبات است و همه باید در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند.

وی بیان کرد: براساس ماده 43 قانون بودجه سال 99، ادارات و ارگان‌های دولتی مکلفند در سال جاری با راهکارهای عملی 10 درصد از مصرف گاز طبیعی را کاهش دهند و برای بررسی رعایت این مصوبه، شرکت گاز استان کردستان هرسال از طریق گروه پایش انرژی ادارات دولتی را رصد می کند و به همین مناسبت دوره آموزشی با محوریت مصرف بهینه و رعایت نکات ایمنی برای مدیران و کارشناسان روابط عمومی به همراه مسوولین تاسیسات دستگاه های اجرایی استان کردستان برگزار گردید .

حامد روحی رئیس بهینه سازی مصرف انرژی شرکت گاز استان کردستان بعنوان اولین مدرس دوره در مورد راه های صرفه جویی در مصرف گاز طبیعی گفت : سهم بالای هزینه‌های انرژی در ادارات را نمی‌شود نادیده گرفت ،  به خصوص این که با سرد شدن هوا و به تبع آن، بیشتر شدن مصرف گازطبیعی در ادارات،  در صورت واقعی سازی هزینه های انرژی و اعمال مصوبات هیات وزیران به یک بحران اقتصادی در ادارات تبدیل می شود و بهترین و موثر ترین راهکار صرفه جویی در مصرف گاز طبیعی است به تبع آن در صورت صرفه جویی در مصرف انرژی موجب اعمال برای مصرف کنندگان سازمان های اجرایی می شود.

رئیس بهینه مصرف انرژی شرکت گاز استان کردستان در ادامه اظهار داشت : شاید اگر کمی تامل کنید راهکار‌های زیادی برای صرفه جویی در مصرف گاز به یاد آورید. راهکار‌هایی که هر کدام به طریقی به گوشتان رسیده، یا آن را جایی خوانده و یا در رسانه‌ها دیده اید. از دو جداره و عایق کردن در و پنجره‌ها گرفته تا نصب پرده‌های ضخیم و قطور و سایر مواردی  که برخی از آن‌ها نیازمند تغییرات ساختاری و اساسی در ساختمان و فضای زندگی و کاری  شماست و وقتی این راه‌ها را می‌شنوید، این تغییرات برایتان مشکل و گاه ناممکن به نظر می‌رسد.

وی تصریح کرد : ساده ترین راه های صرفه جویی در مصرف گاز طبیعی می توان به موارد زیر اشاره نمود ؛ تا جایی که مقدور منافذ خروج هوا را ببندید ، پوشیدن  لباس مناسب فصل سرما ، رعایت دمای رفاه 18 الی 21 درجه سانتیگراد در منازل مسکونی و در ادارات دولتی 18 در سالن ها و 21 در اتاق ها ، سرویس موتور خانه و اصلاح آن ها شامل تنظیم مشعل ، عایق کاری و نصب رسوب گیر ، اصلاح تجهیزات فرسوده  ، روشن نمودن سیستم گرمایشی نیم ساعت قبل از شروع ساعت کاری و خاموش کردن 1 ساعت قبل از اتمام ساعت کاری ، خاموش کردن سیستم گرمایشی در روزهای تعطیل ، جدا نمودن سیستم گرمایشی سرایداری از سیستم اداری ، استفاده از نور خورشید در روزهای آفتابی و تنظیم درجه حرارت پکیج در منازل مسکونی بین 50 تا 55 درجه جزء راهکارهای ساده و کم هزینه صرفه جویی است.

مهندس حامد روحی رئیس بهینه سازی مصرف انرژی شرکت گاز استان کردستان در پایان به طرح رایگان اصلاح و بهینه سازی موتورخانه ها اشاره کرد و گفت : کلیه مشترکین خانگی ، تجاری ، ادارات ، اماکن آموزشی و اماکن مذهبی و خیریه می توانند با ثبت نام در سایت www.Goc.nigc.ir    درخواست اصلاح موتورخانه خود را ثبت نمایند.   

در ساعت دوم رویداد مهندس فریدون خسروی  رئیس ایمنی و آتش نشانی شرکت گاز استان کردستان در مبحث استفاده ایمن از گاز طبیعی و وسایل گازسوز و راههای جلوگیری از نشت گاز اشاره و تصریح کرد: استفاده از بست، سرشیلنگی و شیلنگ مناسب، کنترل پوسیدگی لوله های گاز، نشت یابی خانگی با کف صابون، بستن شیر اصلی مصرف گاز هنگام مسافرت و مسدود کردن شیرهای گازی که از آنها استفاده نمی شود با استفاده از درپوش از جمله راههای جلوگیری از نشست گاز است که باید به آنها توجه شود.

وی گفت: استاندارد شیلنگ گاز یک متر و بیست سانتی متر است، شیلنگ گاز انواع مختلفی چون، پوست ماری، دو لایه، تقویت شده لاستیک، لاستیکی در یک نوار فلز، شیلنگ گاز فلزی و غیره دارد که بررسی و کنترل دوره ای شیلنگ گاز ضروری است.

خسروی به خفگی بر اثر گاز مونواکسید کربن اشاره و تصریح کرد: سردرد، تهوع، کم نفسی، سرگیجه و از دست دادن هوشیاری از نشانه های مسمومیت با مونواکسید کربن است و هشدار داد: افراد پیش از نصب و روشن کردن بخاری از باز بودن مسیر دود کش و قرار داشتن کلاهک اچ شکل بر روی آن اطمینان حاصل کنند. سرد بودن قسمت فوقانی لوله بخاری نشانه عدم خروج گازهای خطرناک ناشی از شعله وسایل گاز سوز است و باید وسایل گاز سوز سریعا خاموش شود. علاوه بر این بر نصب صحیح دود کش هم باید دقت شود.

 
A+ A-