شرکت گاز استان کردستان / اخبار / بدنه خبر
رویداد نقش مدیریت دانش در ارتقای بهره وری سازمان های دولتی به میزبانی شرکت گاز استان کردستان برگزار گردید
اولین رویداد نقش مدیریت دانش در ارتقای بهره وری سازمان های دولتی در روز چهارشنبه مورخ بیست و یکم اردیبهشت ماه سال جاری با حضور مهندس احمد فعله گری مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان ، دکتر عادل صلواتی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج و دبیر کمیته سیاست کنفرانس بین المللی مدیریت دانش ، کارکنان شرکت گاز استان کردستان و ادارات کل استان ، دانشجویان و اندیشمندان این حوزه به صورت حضوری و مجازی به میزبانی شرکت گاز کردستان در سنندج برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی شرکت گاز استان کردستان ؛ احمد فعله گری  در این رویداد مدیریت دانش را نیاز ضروری سازمان ها دانست و بیان داشت : سازمان‌ها برای باقی ماندن در رقابت، تغییرات محیطی ،  نوآوری، پاسخگویی به تقاضاهای بازار، ارتقای ظرفیت دانش و آگاهی افراد و حفظ ارتباطات مناسب با فراهم کنندگان، مشتریان و شرکا، به مدیریت دانش نیاز دارند و مدیریت دانش سبب دسترسی به تجارب، دانش و مهارت‌ هایی می‌ شود که در مجموع توانایی ‌های جدید، قدرت اجرای عملیات بیشتر، تشویق خلاقیت و نوآوری، شیوة به‌ ‌کار بردن بهتر دانش موجود سازمان و استفادة بهتر از دانش در فرایند تحقق اهداف استراتژیک در سازمان ها را فراهم می آورد.

فعله گری اظهار داشت : برای کیفی سازی خدمات و فراهم آوردن شرایط مساعد تامین انرژی برای مشترکین نیاز است تجهیزات و تاسیسات پیشرفته بکارگیری شود و استفاده از فن آوری های مدرن و به روز شده به نیروی های انسانی دارای  دانش بالا، توانا و دارای قدرت تفکر و حرفه ای نیاز دارد.

وی افزود: برای رسیدن به این هدف غایی ، شرکت ها و سازمان ها نیاز مبرم به استقرار زیر ساخت های دانشی دارند که مهمترین و اساسی ترین آن استقرار سیستم مدیریت دانش است .

به گفته فعله گری ، محورهای این رویداد شامل استقرار و ثبت دانش در حوزه های مختلف است و مدیریت دانش در صنعت نفت و گاز، با وجود پیشرفتهای سریع تکنولوژی و ادغام شدن بسیاری از شرکتها، پراکندگی جغرافیایی و تنوع تاسیسات، تعداد زیاد کارکنان آنها و اهمیت سرمایه دانش، نقش بسیار مهمی را بازی می کند .

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان ادامه داد: یکی از چالش های که دست اندرکاران مدیریت دانش با آن روبرو هستند این است که تعدادی از کارکنان تمایل ندارند که تجربیات ارزشمند و دانش خود را در سامانه مدیریت دانش ثبت نمایند چون که آن را مغایر با ثبات شغلی می دانند .

فعله گری اضافه کرد: با کمی دقت به ماهیت شرکت های نفتی کشورمان در خواهیم یافت که طی چند سال آینده، بخش اعظمی از کارمندان این شرکت بازنشسته خواهد شد. مشخصا تعداد زیادی از این کارمندان، از مدیران و متخصصان رشته های مختلف هستند و در اختیار گرفتن و استفاده از دانش این افراد قبل از بازنشسته شدن، یکی از مخاطرات و مشکلات اصلی شرکتها خواهد بود. همچنین بسیار اتفاق می افتد که دانش خلق شده در یک شرکت، در سایر شرکت ها مورد نیاز می باشد، اما هیچ اطلاعی از وجود چنین دانشی و یا کارشناسان خبره آن دانش، در دسترس نیست که توجه و دقت در این امر ، اهمیت مدیریت دانش را دو چندان می کند.

مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان در پایان سخنان خود شرکت گاز استان کردستان را پیشرو در استقرار مدیریت دانش ذکر کرد و بیان داشت : نیروی انسانی دارایی غیر مشهود سازمان است و بایستی برای مستند سازی و ثبت دانش کارکنان حداکثر تلاش را به خرج داد تا مهمترین ثروت سازمان حفظ و نگهداری شود و امکان انتقال آن به نسل بعد محقق شود  که  تحقق این هدف باعث می گردد هزینه آموزشی شرکت ها با کاهش محسوسی مواجه گردد.

در ادامه این رویداد دکتر عادل صلواتی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج و دبیر کمیته سیاست کنفرانس بین المللی مدیریت دانش بعنوان سخنران بعدی ، مدیریت دانش را موجب پیشرفت سازمان ها دانست و گفت : سنجش سطح بلوغ مدیریت دانش از مهم‌ترین تکنیک‌های موجود در جعبه ابزار مدیریت دانش است. هر سازمان برای آغاز و یا بهبود فعالیت‌های مدیریت دانش خود باید بداند که در چه جایگاهی قرار دارد و متناسب با وضعیت موجود، چه اقداماتی باید انجام دهد. منظور از جایگاه موجود، میزان قوت یا ضعف معیارهای تسهیل‌کننده مدیریت دانش و همچنین شاخص‌های تاثیرپذیر از مدیریت دانش می‌باشد. خروجی سنجش سطح بلوغ مدیریت دانش گزارشی از وضعیت نقاط قوت و ضعف سازمان در استقرار مدیریت دانش است که ‌می تواند به مثابه نقشه راهی، دورنمای اقدامات سازمان در حوزه مدیریت دانش را مشخص کند.

وی افزود : پیاده سازی شتاب زده مدیریت دانش موجب می گردد مشکلات مضاعفی برای سازمان ها پدید آید و اولین و مهمترین گام برای پیاده سازی مدیریت دانش ، نیاز ضروری پیاده سازی تفکر سیستمی در سازمان است .

صلواتی سازمان های خردمند را سازمان هایی دانست که از تجربه دیگران استفاده می کنند .

 وی در پایان سخنان خود هرم مدیریت دانش را شامل ثبت داده ها ، اطلاعات ، دانش و خرد ذکر کرد و اظهار داشت : در سازمان ها موانعی برای استقرار مدیریت دانش وجود دارد که بایستی با آگاه سازی و تبیین نقش سازنده و تاثیرگذار مدیریت دانش این موانع را به فرصت تبدیل کرد و از ثبت دانش های با درجه اهمیت کمتر ممانعت کرد و دانش های کلیدی ، ایده های کلیدی و فرآیندهای کلیدی که حاصل دانش و تجربیات کارکنان کلیدی است ، ثبت گردد.

در پایان این رویداد به سئوالات شرکت کنندگان در رویداد توسط دکتر عادل صلواتی پاسخ داده شد.

 
A+ A-