شرکت گاز استان کردستان / اخبار / بدنه خبر
در چهل و نهمین جلسه کارگروه مصرف بهینه انرژی؛رعایت الگوی مصرف بهینه گاز طبیعی در ادارات دولتی و مراکز صنعتی از نان شب واجب تر است
در روز چهارشنبه مورخ بیست و هشتم مهر ماه سال جاری چهل و نهمین جلسه کارگروه مصرف بهینه انرژی با حضور شهرام ملکی، معاون امور عمرانی استانداری کردستان احمد فعله گری مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان و تعدادی از مدیران کل ادارات استان و معاونین و کارشناسان بخش انرژی سازمان ها و ادارات دولتی در سالن جلسات امور عمرانی استانداری برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی شرکت گاز استان کردستان ، احمد فعله‌گری، مدیرعامل با اشاره به اهمیت رعایت مصرف بهینه گاز طبیعی در سازمان ها و بیان این مطلب، گفت: اهمیت رعایت مصرف بهینه گاز طبیعی در سازمان ها در آستانه شروع فصل سرما و افزایش روند مصرف گاز طبیعی دارای اهمیت فراوانی بوده و با شروع پیک مصرف انرژی بخصوص گاز طبیعی از آبان ماه، رعایت مصرف بهینه انرژی بعنوان یک ضرورت اساسی مطرح است و رعایت الگوی مصرف بهینه گاز طبیعی در ادارات دولتی و مراکز صنعتی از نان شب واجب تر است.

وی ادامه داد: براساس ماده 43 قانون بودجه سال 99، ادارات و ارگان‌های دولتی مکلفند در سال جاری با راهکارهای عملی 10 درصد از مصرف گاز طبیعی را کاهش دهند و برای رصد این مصوبه، شرکت گاز استان کردستان گروه پایش انرژی را تشکیل داده است.

فعله گری در مورد آمادگی تاسیسات و نیروهای شرکت گاز استان کردستان چنین گفت : تمهیدات لازم برای توزیع عادلانه گاز طبیعی اندیشده شده و امکانات و تاسیسات این شرکت برای خدمت رسانی در قصل سرما از آمادگی کامل برخوردارند و به همین مناسبت ظرفیت ایستگاه تقلیل فشار شهرستان دیواندره ارتقاء یافته و عملیات اجرایی ارتقای ظرفیت ایستگاه های تقلیل فشار شهرستان های سقز و ریخلان مریوان در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان در ادامه سخنانش گفت: در بخش مصوبه شورای اقتصاد برای گازرسانی به واحدهای صنعتی تاکنون  1608 واحد شناسایی شده که تا پایان شهریور ماه سال جاری 818 واحد تولیدی و صنعتی از نعمت گاز طبیعی بهره مند شده که با توجه به مصرف سالانه 52 میلیون لیتر سوخت مایع در بخش صنعت، با گازرسانی به این تعداد واحدهای صنعتی و تولیدی، کاهش مصرف سالانه 43 میلیون لیتر سوخت مایع را شاهد خواهیم بود.

 فعله گری در ادامه جلسه، راهکار مفید و موثر در صرفه جویی در منابع انرژی بخصوص گازطبیعی را ارتقاء سیستم‌های گرمایشی دانست و بیان داشت : وظیفه کارگروه مصرف بهینه انرژی در این برهه زمانی، بسیار حساس بوده و با تعریف اقدامات اصلاحی و بروزرسانی تاسیسات و تجهیزات گرمایشی ادارات و منازل مسکونی می توان گام بسیار بلندی در راستای تحقق اهداف استراتژیک کارگروه مصرف انرژی در جهت هدر رفت گاز طبیعی برداشت و با این اقدامات به سر مقصد نهایی که همان صرفه جویی است، دست یافت.

 

شرکت استان کردستان جزء دستگاه های اجرایی بسیار فعال است

 

در ادامه این جلسه، شهرام ملکی معاون امور عمرانی استانداری کردستان و رئیس کارگروه بهینه سازی مصرف انرژی ضمن تشکر از گسترش شبکه های گازرسانی در سطح استان کردستان اظهار داشت: شرکت استان کردستان جزء دستگاه های اجرایی بسیار فعال است که از تمام ظرفیت های قانونی موجود برای ارائه خدمات استفاده می کند .

 

معاون امور عمرانی استانداری این گونه سخنان خود را ادامه داد : تحت پوشش قراردادن 100 درصد جمعیت شهری در 32 شهر  و حدود 97 درصد جمعیت روستایی در 1425 روستای تحت پوشش گاز طبیعی در استان کردستان که از وضعیت جغرافیایی بسیار ویژه‌ای برخوردار است، کار ساده‌ای نیست و لوله گذاری در زمین های سنگی و عبور از مسیرهای دشوار که کمتر در نقاط دیگر ایران مشاهده می شود علاوه بر سختی و صعب العبور بودن فقط در تخصص کارکنان و عوامل اجرایی شرکت گاز استان کردستان است که جزء تحسین و تشکر از این همه زحمات ، کاری دیگری نمی توان انجام داد.

وی یادآور شد : برای استاندارد نمودن مصرف انرژی باید تجهیزات و امکانات ادارات دولتی ، صنایع و منازل مسکونی به روز رسانی شده و مطابق با اصول و دستورالعمل های ایزو 50001 باشد .

ملکی در ادامه سخنانش به اهمیت صرفه جویی در منابع انرژی اشاره کرد و افزود: با توجه به افزایش تعداد مشترکین در بخش های مختلف مسکونی ، صنعتی و تجاری و عدم دسترسی به سایر سوخت ها و پیش بینی میزان افزایش گاز طبیعی در سال جاری همه مکلف به استفاده از منابع انرژی هستیم و ادارات دولتی موظفند مواردی که از طریق کمیته بهینه سازی مصرف انرژی ابلاغ می شود پیگیری کرده و صرفه جویی لازم محقق شود.

این مقام مسئول از مردم شریف و عزیز استان کردستان درخواست کرد با شروع فصل سرما ضمن رعایت توصیه های ایمنی و بازرسی تاسیسات حرارتی و وسایل گاز سوز در زمینه مصارف بهینه گاز طبیعی برنامه ریزی اصولی داشته باشند.

در ادامه جلسه، اعضای کارگروه نظرات و پیشنهادات را برای پیشبرد اهداف کارگروه بیان داشته و موارد برای پیگیری و نحوه انجام در دستور کار کارگروه قرار گرفت.

لازم به ذکر است شرکت گاز استان کردستان بعنوان دبیر کارگروه مصرف بهینه انرژی در سطح استان کردستان تنها دستگاهی است که نسبت به اخذ گواهی مدیریت مصرف انرژی Iso 50001 و معاینه فنی موتورخانه ها اداری اقدام کرده و همزمان بعنوان قطب آموزشی کاهش هدر رفت گاز طبیعی در سطح شرکت ملی گاز ایران فعالیت دارد.

 
A+ A-