شرکت گاز استان کردستان / اخبار / بدنه خبر
با تلاش و همت کارکنان شرکت گاز استان کردستان تعداد 365 مورد دسته بلند کردن شیرها انجام گرفته است
به گزارش روابط عمومی شرکت گاز استان کردستان ، احمد فعله گری مدیرعامل در باره اهمیت دسته بلند کردن شیرها ؛ گفت: یکی از وظایف مهم واحد بهره برداری در شرکت های گازاستانی نگهداری از تاسیسات رو زمینی و زیر زمینی می‌باشد. تاسیسات زیر زمینی شامل خطوط شبکه تغذیه و توزیع و همچنین شیرهای مدفون و یا دارای حوضچه (منهولی) می‌باشند و عملکرد صحیح این شیرهای دفنی از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است، به نحوی که در طی یک سال می‌بایست در دو مرحله تحت بررسی ، کنترل و سرویس دوره ای قرار گیرند.

وی اظهار داشت: با عنایت به اینکه عوامل متعددی از جمله هرز شدن، موجب عدم کارایی مناسب شیر می‌شود و برای حفاری تعمیراتی لازم است از ارگان‌هایی نظیر شهرداری و همچنین در برخی مواقع از راهنمایی و رانندگی مجوز‌های قانونی گرفته شود و پس از اخذ مجوز ، محل شیر حفاری و در نهایت تعمیرات انجام پذیرد، ممکن است روند تعمیر یک شیر یک روز کامل زمان ببرد که این امر موجب اتلاف هزینه و وقت می شود.

فعله گری ادامه داد : بنابرالزمات ایمنی  قسمت عمده این مجموعه عظیم از سرمایه های ارزشمند ملـی ، در زیر زمین نصب گردیده و در صورت کوچکترین غفلت و عدم رعایت استانداردها ممکن است ضمن قطع جریان گاز موجبات حوادث جبران ناپذیری را پدید آورد ، لذا باید تخصص گرایی در تدوین و اجرای دستورالعمل ها و رعایت قوائد ایمنی ، بهداشت و محیط زیست در سر لوحه کار قرار گیرد.

مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان یکی از راه های انجام سریع تعمیرات را دسته بلند کردن شیرها ذکر کرد و اظهار داشت : شرکت گاز استان کردستان در راستای اهداف تعیین شده و انجام سریع تعمیرات و تغییر آرایش توزیع گاز طبیعی در شبکه های گاز رسانی تاکنون تعداد 365 شیر دفنی را به شیرهای دسته بلند تغییر داده ودر مجموع  بیش از 80 میلیارد ریال هزینه کرده است.

فعله گری از مهمترین دلایل اجرای عملیات فوق می توان به نکات ذیل اشاره نمود :  خطرات جانی و مالی به علت ورود به داخل حوضچه در صورت نشت گاز احتمالی ، جلوگیری از زنگ زدگی شیر و تخلیه بار الکتریکی از شبکه به علت نفوذ آب از جریانات جوی ، حذف هزینه نگهداری و نظافت، رنگ آمیزی شیر و خود حوضچه در زمان بهره برداری ، دسترس بودن شیر جهت انجام آب بندی و روانکاری و تعمیرات آنها و دسترسی آسانتر نیروهای امدادی جهت قطع و وصل در زمان اضطراری به شیرها

وی افزود: مراحل انجام این عملیات تعمیراتی شامل تعویض نقطه استاپ، تعمیر رابط اسپندل و تعمیر رابط گریس‌خور شیرها      می باشد.

 وی ادامه داد: ضمن صرفه جویی در کالای مصرفی و بکارگیری نیروی انسانی در نتیجه عدم نیاز به تعویض شیرهای مذکور؛ از قطع جریان گاز مشترکین در این خصوص نیز جلوگیری شده است که در مجموع هم باعث صرفه جویی مالی و هم صرفه جویی در زمان شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان در پایان ضمن تقدیر و تشکر از همکاران بهره برداری که با تلاش شبانه روزی موفق شدند قدم بسیارمهم و استراتژیک در راه پایداری شبکه های گازرسانی بردارند ، افزود: بی تردید خطوط لوله گاز از شریانهای مهم و استراتژیک شهرها و روستاهای دارای شبکه های گازطبیعی بـه شـمار می آید و در استراتژی شهرسازی ، بواسطه عدم تخریب منظر شهری و ایمنی بالاتراستفاده از این روش بسیار مطلوب و مقرون به صرفه می باشد .

لازم به ذکر است اجرای این طرح مهم و حساس در راستای مفاد استاندارد IGS-CPL-032(1) مصوبه شرکت ملی انجام گرفته و شکرالله ناصری رئیس بهره برداری شهرستان های شرکت گاز استان کردستان جزء اعضای اصلی کمیته حذف حوضچه و دسته بلند کردن شیرها می باشد.

 
A+ A-