شرکت گاز استان کردستان / اخبار / بدنه خبر
برگزاری مانور آمادگی با حوادث در تاسیسات گازرسانی در گاز کردستان
مهندس احمد فعله‌گری مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان از برگزاری مانور آمادگی با حوادث در تاسیسات گازرسانی با همکاری ستاد بحران استانداری، نیروهای نظامی و انتظامی، شهرداری و آتش‌نشانی، اورژانس، فوریت‌های پزشکی با محوریت واحد حراست و بهره‌برداری شرکت گاز استان در روز یکشنبه مورخه 98/7/14 خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت گاز استان کردستان، مهندس احمد فعله‌گری در جریان این مانور گفت: این مانور طبق برنامه زمان‌بندی و با همکاری واحدهای حراست، HSE، اداری مالی پشتیبانی، روابط عمومی، پایگاه بسیج عاشورا شرکت گاز استان، امور بهره‌برداری در قسمت‌های امداد، تعمیرات، ابزار دقیق و سایر واحدهای درگیر و با موضوع آمادگی مقابله با حوادث مثل آتش‌سوزی، انفجار در تاسیسات انبار کالای شرکت گاز استان کردستان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به ماهیت کار گازرسانی و اینکه فضای کار در شرکت گاز یک فضای پرریسک است، عنوان کرد: به دلیل بحث خطرپذیری در شرکت گاز بایستی همه کارکنان خود را موظف به رعایت موارد ایمنی کنند و اجرای مانور در راستای آمادگی نیروهای این شرکت برای مقابله با حوادث مختلف امری ضروری است وقطعا این اقدام باعث افزایش توانمندی نیروها در واکنش به موارد اضطراری می‌شود.

وی با بیان اینکه شبکه‌های گازرسانی توسعه زیادی داشتند، بیان کرد: جهش بسیار مطلوبی در راستای ارائه خدمات به مردم استان صورت گرفته و تمامی این اقدامات برای توسعه عدالت اجتماعی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت ملی گاز ایران و وزارت نفت انجام شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان گفت: در استان کردستان بیش از 11 هزار کیلومتر شبکه گاز اجراء شده که نشان از گسترش خدمات این شرکت در سطح شهرها و روستاهای این استان دارد.

فعله‌گری با اشاره به اینکه هم‌اکنون 100 درصد از جمعیت شهری و 89 درصد از جمعیت روستایی استان کردستان از نعمت گاز طبیعی برخوردارند، اضافه کرد: در مجموع 96 درصد از کل جمعیت این استان از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند و این امر بیانگر تلاش خستگی‌ناپذیر همکاران ما در راستای افزایش برخورداری مردم استان از انرژی پاک و سهل‌الوصول گاز طبیعی است.

وی هدف اصلی شرکت گاز استان را ارائه کار کیفی و خدمات مستمر و مداوم به مشترکین گاز طبیعی خواند و اظهار داشت: برگزاری مانورهای متعدد از قبیل مانور برنامه‌ریزی شده برای آمادگی نیروهای خدمت‌رسان و آماده بکار نگه داشتن تاسیسات و زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات مطلوب است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در استان کردستان با تلاش همکاران تاکنون سوانح ناگوار نداشته‌ایم و یا اگر اتفاق افتاده بسیار جزیی بوده است، گفت: گاها به خاطر یک بی‌احتیاطی کوچک مسائلی پیش می‌آید که باعث اتفاقات جبران‌ناپذیری خواهد شد به همین دلیل باید در همه سطوح رعایت موارد ایمنی را مدنظر داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان افزود: در حوزه پدافند غیرعامل اقدامات ارزنده‌ای در شرکت گاز استان از جمله جداسازی شبکه‌های اینترنتی از شبکه‌های داخلی، مانیتوینگ ایستگاه‌های تقلیل فشار، اجرای مانورهای متعدد در حوزه پدافند غیرعامل، پیاده‌سازی سیستم امداد مکانیزه، دریافت گواهینامه‌های ایزو در حوزه انرژی انجام شده است.

یوسف حبیبی رئیس حراست در ادامه مراسم مراحل مختلف اجرای مانور را برای حاضرین تشریح کردند.

رئیس امور HSE شرکت گاز استان کردستان هم در این جلسه به تشریح وظایف ادارات شرکت‌کننده در مانور پرداخت و گفت: برای هرکدام از دستگاه‌های اجرایی حوزه پدافند که در کارگروه عضویت دارند وظایفی در نظر گرفته شده که در متن سناریو برای اجراء مدنظر قرار گرفته و مرتبط با حوزه کاری آنها می‌باشد.

شهاب علیدی با اشاره به اهمیت فرآیندگرا بودن برنامه‌های شرکت گفت: فرآیندگرا بودن باعث بهبود وضعیت و تسریع در امورات شرکت خواهد شد. 

در پایان این مانور مهندس حسینی از ستاد مدیریت بحران استانداری کردستان فواید برگزاری این گونه مانورها را این‌گونه تشریح کرد: هدف اصلی از برگزاری مانور شناسایی نقاط ضعف است که بتوان این نقاط ضعف را به نحوی پوشش داد که به نقاط قوت تبدیل گردد که این مانور به نحو احسن به تمام اهدافی که برای آن پیش‌بینی گردیده دست یافت.

وی در پایان سخنانش اظهار داشت : در برگزاری مانورها همیشه نیاز به سناریونویسی نیست و می‌توان مانوری را بدون هماهنگی و به صورت واقعی طراحی کرد تا نقاط ضعف به نحو واقعی نمایان شود.

 
A+ A-