شرکت گاز استان کردستان / اخبار / بدنه خبر
مزایای راه‌اندازی سامانه مانیتورینگ ایستگاه‌های تقلیل فشار در شرکت گاز استان کردستان
به گزارش روابط عمومی شرکت گاز استان کردستان مهندس احمد فعله‌گری در این باره اظهار کرد: با توجه به دستور مدیریت محترم شرکت ملی گاز ایران مبنی بر استقرار سیستم‌های پایش لحظه‌ای ایستگاه‌های گاز، سامانه مانیتورینگ این شرکت طی 3 فاز برنامه‌ریزی و طراحی شده است که فاز اول آن در اواخر آبان ماه سال گذشته به بهره‌برداری رسیده است.

وی در تشریح استقرار فاز اول سامانه مانیتورینگ بیان داشت: فاز اول پروژه مذکور که 26 ایستگاه CGS و 52 ایستگاه CNG و سه ایستگاه صنعتی عمده (نیروگاه سیکل ترکیبی، پتروشیمی، سیمان کردستان) در سطح استان کردستان را در بر می‌گیرد با اعتباری حدود 40 میلیارد ریال طی مدت یک سال مطابق آخرین استانداردها و دستورالعمل‌های شرکت ملی گاز ایران عملیاتی شده است.

مهندس احمد فعله‌گری افزود: جایگاه‌های CNG موجود در کلیه شهرستان‌های استان و با استفاده از تجهیزات مانیتورینگ آنلاین، تحت کنترل و نظارت واحدهای بهره‌برداری و اندازه‌گیری شرکت گاز استان قرار گرفته‌اند که این موضوع می‌تواند نقش مهمی در رصد کردن مقدار گاز ورودی و مصارف این جایگاه‌های سوخت داشته باشد.

این مقام مسئول همچنین از طراحی و انجام برنامه‌ریزی لازم برای اجرای فاز دوم پروژه مانیتورینگ با بهره‌گیری از تجربیات فاز اول خبر داد و افزود: فاز دوم سامانه مانیتورینگ شامل 91 ایستگاه صنعتی پرمصرف استان می‌شود که پس از انجام مراحل مطالعاتی و طراحی در دست اقدام می‌باشد که امید است با برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده در سال 1399به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان تصریح کرد: از مزایای این سامانه می‌توان به کنترل میزان گاز ورودی استان و پایش شرایط ایستگاه‌ها CGS بخصوص در فصل سرد سال و نیز کنترل وضعیت و صحت عملکرد ایستگاه‌های CNG اشاره کرد.

وی به بیاناتش افزود: سامانه مانتیورینگ شرکت گاز استان کردستان با هدف افزایش نظارت بر توزیع بهینه گاز طبیعی، کنترل لحظه‌ای فشار و دما طراحی و اجراء گردیده و باعث می‌گردد که لحظه‌ای پارامترهای مؤثر بر روند ارسال گاز به مناطق دوردست استان، اندازه‌گیری صحیح گاز طبیعی و بروزرسانی زیرساخت‌های شبکه گازرسانی راه‌اندازی شود. در فاز اول 81 ایستگاه مانیتور شد که با اجرای این سیستم توزیع حدود 99/5 درصد گاز ورودی استان به صورت لحظه‌ای قابل کنترل است، شایان ذکر است که این سامانه ضمن تولید یک بانک اطلاعات مستقل و قابل اطمینان از داده‌های اندازه‌گیری شده در ایستگاه‌های گاز، امکان بازیابی داده‌های ایستگاه پس از قطع و وصل بستر ارتباطی، امکان گزارش‌گیری مختلف، اعلام عملکرد صحیح کنتور در ایستگاه را دارا می‌باشد.

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان در پایان سخنانش اظهار داشت: سیستم مانیتورینگ مجهز به سامانه اعلام هشدار در خصوص پارامترهای حیاتی در ایستگاه می‌باشد که هم بصورت ثبت آنلاین و هم بصورت پیام کوتاه برای مسئولین مرتبط ارسال می‌گردد.

 
A+ A-