شرکت گاز استان کردستان / اخبار / بدنه خبر
در دیدار مدیرعامل گاز کردستان با ریاست دانشگاه کردستان؛ زمینه‌های تحقیقی و آموزشی پل ارتباطی بین شرکت گاز استان کردستان و دانشگاه کردستان
مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان به همراه تعدادی از مسئولین ستادی با ریاست دانشگاه کردستان، معاون پ‍‍‍ژوهشی و مدیر گروه دانشکده‌های مدیریت، مهندسی، عمران، زیست‌شناسی، برق، محیط زیست، علوم، علوم اجتماعی فناوری، شیمی و صنایع در محل سالن جلسات دانشگاه کردستان دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش روابط عمومی شرکت گاز کردستان، مهندس فعله‌گری در این دیدار گفت: دانشگاه‌ها از تجارب، دانش و ظرفیت‌های علمی فراوانی بهره‌مند بوده و برای کاربردی این علوم نیاز است با مراکز صنعتی در ارتباط باشند.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر شرکت گاز استان کردستان با گازدار کردن 29 شهر از 30 شهراستان و تعداد 1 هزار و 130 روستای گازدار جزء استان‌های برتر در سطح کشور از لحاظ توسعه خدمات گازرسانی محسوب می‌شود.

مهندس فعله‌گری به وسعت شبکه‌های گازرسانی در استان اشاره کرد و اظهار داشت: در استان کردستان طول خطوط انتقال گاز با فشار بالا 1 هزار و 420 کیلومتر بوده و وسعت شبکه‌های گازرسانی شهری و روستایی 9 هزار و 500 کیلومتر می‌باشد و این حجم گسترده خطوط گازدار نیاز به دانش روز دارد.

وی یادآوری کرد: استان کردستان با توجه به شرایط ویژه جغرافیای که دارد اجرای پروژه‌های گازرسانی با استانداردهای ویژه را می‌طلبد و حفظ و نگهداری شبکه‌های گازدار یکی از دغدغه شرکت گاز استان کردستان است و به همین مناسبت شرکت گاز استان با تهدیدهایی روبروست که با کمک دانش و توانایی اساتید دانشگاه کردستان می‌تواند به فرصت تبدیل گردد.

وی به برنامه‌های واحد پژوهش شرکت گاز استان کردستان برای سال 97 اشاره کرد و افزود: جمع‌آوری ایده‌ها و طرح‌های ارائه شده یا تنگناها و مشکلات کاری واحدها بر اساس اولویت‌های پژوهشی آن‌ها و برگزاری سمینار ماهانه توسط واحدها جهت شناسایی و رفع تنگناها، نظارت بر حسن انجام طرح‌ها و پروژه‌ها از طریق انتخاب مشاورین صنعتی از بین همکاران شرکت بررسی نتایج خروجی پروژه‌ها و انعکاس آن‌ها به واحدهای متقاضی برای بهبود عملکرد و رفع مشکلات موجود از برنامه‌های آتی شرکت گاز کردستان است.

وی همکاری با دانشگاه کردستان در خصوص امور پژوهشی را لازم و ضروری دانست و گفت: همکاری با اساتید و دانشجویان دانشگاه کردستان جهت تبدیل ایده به محصول، به مرحله تولید انبوه رساندن اختراعات تایید شده و همچنین کمک به رونق اشتغال در استان از طریق فرآیند تجاری‌سازی پروژه‌های پژوهشی را از موارد تعامل نام برد.

مهندس فعله‌گری مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان به برخی چالش‌ها و تهدیدها در زمینه سیستم‌های حفاظت کاتدی از جمله وجود جریان‌های سرگردان القاییAC  وDC ، کاهش راندمان ایستگاه‌ها به جهت کاهش سطح آب چاه‌های آندی، پدیده خستگی در مواد، پدیده‌های همچون روانگرایی، فرو نشست، رانش و گسل اشاره کرد.

 وی برنامه‌ریزی برای مقابله با حوادث را ضروری دانست و گفت: شرکت گاز استان کردستان بایستی آمادگی لازم برای پیشگیری از کاهش خسارت را در هنگام بروز حوادث مد نظر داشته و بر تاثیرات حوادثی مثل زلزله بر تاسیسات و تجهیزات گازرسانی توجه ویژه مبذول داشته و با بررسی تاسیسات گاز و مقاوم‌سازی تجهیزات مکانیکال ابنیه ابستگاه‌های شهری و روستایی، سیستم‌های قطع اضطراری و ... درصد میزان خسارت‌های احتمالی را تا سر حد ممکن کاهش دهد.

وی از اساتید حاضر در جلسه درخواست همفکری، مشارکت و تعامل بیشتر در زمینه ارائه راهکارهای فنی و علمی در قالب مفاله، پایان‌نامه ارشد و دکتری و پروژه‌های پژوهشی را نمودند.

در ادامه این جلسه دکتر اخلاقیان ضمن تشکر از حضور مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان و هیئت همراه در دانشگاه کردستان اظهار داشت: زمینه‌های علمی فراوانی برای همکاری وجود دارد که می‌تواند منشاء پیشرفت و آبادانی برای استان در پیش داشته باشد.

وی اضافه کرد: دستگاه‌های اجرایی استان در کنار هم می‌تواتند هم‌افزایی داشته باشند و دانشگاه در کنار سازمان‌ها به دانش ارائه خدمات بهتر و مطلوب‌تر کمک می‌نماید و اگر دانشگاه با مشکلات سازمان‌ها آشنا شود با مدد از دانش و فکر اساتید و دانشجویان در جهت رفع مسائل و مشکلات قدم برمی‌دارد.

دکتر اخلاقیان در مورد مسیر پژوهش بیان داشت: مسیر پژوهش، مسیری سخت و توان‌فرسا بوده و نتیجه نهایی تحقیق می‌تواند زمینه‌ساز رفاه و آسایش برای انسان‌ها باشد.

در پایان این جلسه اعضای شرکت‌کننده در مورد زمینه‌های همکاری بین دانشگاه کردستان و شرکت گاز استان به تبادل نظر پرداختند.      

 
A+ A-