مدیر عامل شرکت گاز کردستان در جلسه کارگروه مصرف بهینه انرژی؛اولویت شرکت گاز استان کردستان تامین گاز طبیعی منازل مسکونی است
در جلسه کارگروه مصرف بهینه انرژی با حضور دکتر زارعی کوشا استاندار ، رشیدی پور معاون نیروی انسانی استانداری کردستان ، احمد فعله گری مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان و تعدادی از مدیران کل ادارات استان و معاونین و کارشناسان بخش انرژی سازمان ها و ادارات دولتی در سالن جلسات دفتر استاندار برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی شرکت گاز استان کردستان ، احمد فعله‌گری، مدیرعامل با اشاره به اهمیت رعایت مصرف بهینه گاز طبیعی در سازمان ها و بیان این مطلب، گفت: اهمیت رعایت مصرف بهینه گاز طبیعی در سازمان ها در آستانه شروع فصل سرما و افزایش روند مصرف گاز طبیعی دارای اهمیت فراوانی بوده و با شروع پیک مصرف انرژی بخصوص گاز طبیعی ازاوایل آذرماه ، رعایت مصرف بهینه انرژی بعنوان یک ضرورت اساسی مطرح است و رعایت الگوی مصرف بهینه گاز طبیعی توسط هیئت محترم دولت هم مورد تاکید و توجه ویژه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: براساس ماده 43 قانون بودجه سال 99، ادارات و ارگان‌های دولتی مکلفند در سال جاری با راهکارهای عملی 10 درصد از مصرف گاز طبیعی را کاهش دهند و برای رصد این مصوبه، شرکت گاز استان کردستان گروه پایش انرژی را تشکیل داده است.

فعله گری در ادامه جلسه، راهکار مفید و موثر در صرفه جویی در منابع انرژی بخصوص گازطبیعی را ارتقاء سیستم‌های گرمایشی دانست و بیان داشت : وظیفه کارگروه مصرف بهینه انرژی در این برهه زمانی، بسیار حساس بوده و با تعریف اقدامات اصلاحی و بروزرسانی تاسیسات و تجهیزات گرمایشی ادارات و منازل مسکونی می توان گام بسیار بلندی در راستای تحقق اهداف استراتژیک کارگروه مصرف انرژی در جهت هدر رفت گاز طبیعی برداشت و با این اقدامات به سر مقصد نهایی که همان صرفه جویی است، دست یافت.

 مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان رعایت الگوی مصرف بهینه گاز طبیعی را گام اساسی دانست و ادامه داد : به دلیل اولویت قرار داشتن تامین گاز طبیعی منازل مسکونی ، رعایت دمای رفاه 18 درجه در سالن ها و 21 درجه در اتاق های اداری ضروری بوده وکنترل این الگو از وظایف اصلی گروه پایش انرژی شرکت گاز استان کردستان است.

وی یادآور شد : این پایش شامل مدارس ، حسینه ها و مساجد نیز می شود بخصوص اینکه سیستم گرمایشی بسیاری از مساجد 24 ساعته روشن و گاهی دمای داخلی تا 40 درجه سانتیگراد مشاهده شده است  در حالیکه با روشن کردن سیستم گرمایشی قبل از برپایی نماز جماعت و هنگام نماز جمعه کفایت می کند.

فعله گری در مورد محدودیت مصرف ایجاد شده برای صنایع استان کردستان گفت : برای ایجاد توازن بین تولید و مصرف گاز طبیعی و تامین انرژی منازل مسکونی محدودیت های برای صنایع ایجاد شده تا وقفه ای در امر خدمت رسانی ایجاد نشود .

این مقام مسئول تاکید کرد: ادارات و سازمان های دولتی بایستی یک ساعت قبل از ورود کارکنان سیستم های گرمایشی را روشن و یک ساعت قبل از پایان آنرا خاموش نمایند ، سیستم گرمایشی سرایداری ، حراست و مهمانسراها را از کل اداره جدا سازی نمایند و در رورهای تعطیل حتما غیر فعال باشد .

مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان در پایان سخنان خود از مدیر کل صدا وسیمای مرکز کردستان درخواست کرد در بحث فرهنگ سازی مصرف گاز طبیعی این شرکت را یاری دهند.

در ادامه جلسه نوکانی مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی استان کردستان از آمادگی این سازمان برای تامین سوخت برای نیروگاه سیکل ترکیبی تولید برق سنندج ، صنایع سیمان و مراکز تجاری خبر داد و گفت : در صورتی که تامین گاز طبیعی برای مشترکین با محدودیت مواجه شود تمام امکانات برای تامین نفت سفید مهیاست.

در ادامه جلسه پیمان اسکندی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اظهارداشت : 700 واحد مرغداری در استان کردستان برای تامین انرژی از گاز طبیعی استفاده می کند که تدابیر لازم برای تامین سوخت دوم انجام گرفته و تمامی موتورخانه های ادارات تابعه هوشمند سازی و به روز رسانی شده است .

سخنران بعدی جلسه کارگروه مصرف انرژی رشیدی پور معاون نیروی انسانی استانداری بود که اظهار داشت و تاکید کرد : دستگاه های اجرایی که مفاد دستورالعمل ارسالی هیئت دولت را اجراء نکنند گاز آن ها قطع شود و بایستی حتما در اقدام فوری سیستم های گرمایشی ادارات از نگهبانی و مهمانسرا جدا سازی شوند.

در پایان این جلسه دکتر زارعی کوشا استاندار کردستان ضمن تاکید بر صرفه جویی و رعایت دمای رفاه در ادارات بیان داشت : محدویت های که برای صنایع ابلاغ شده حداقل است و بایستی مفاد این بخشنامه به دقت اجرایی شود و شرکت پخش فرآورده های نفتی اقدام لازم برای تامین میزان کسری سوخت را فراهم نماید.

وی یادآور شد : متاسفانه میزان مصرف انرژی در استان بسیار بالاست و نیاز است فرهنگ سازی مطلوبی در زمینه فرهنگ سازی مصرف بهینه و ایمن گاز طبیعی صورت گیرد و گاهی در گزارش های ارسالی از گروه پایش شرکت گاز استان کردستان دمای بالای 30 درجه در ادارات و مساجد دیده می شود که اصلا قابل قبول نیست و اسراف و اتلاف در منابع انرژی است و در دستورات دینی به دوری از آن بسیار سفارش شده است .

استاندار کردستان در پایان سخنان خود اظهار داشت : هیچ دستگاه اجرایی نباید از ورود گروه پایش و کنترل مصارف و دما ممانعت بعمل آورد.