فعله گری در کارگروه کاهش مصرف گاز طبیعی و برق ادارات:مصرف ادارات ، نهادهای نظامی و انتظامی استان کردستان بایستی بهینه و منطقی گردد
جلسه کارگروه کاهش مصرف ادارات که با حضور مهندس جعفری معاون امور اقتصادی استانداری ، مهندس احمد فعله گری مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان و مدیران کل ادارات و نهادهای نظامی و انتظامی در روز یکشنبه مورخ بیست و سوم آبان ماه در سالن جلسات استانداری برگزار گردید .

به گزارش روابط عمومی شرکت گاز استان کردستان، مهندس احمد فعله گری در این جلسه با تاکید بر اهمیت صرفه جویی در ادارات اظهار داشت : با توسعه خطوط گازرسانی در کشور و استان کردستان و افزایش تعداد مشترکین بدون تغییر آرایش در تولید و توزیع گاز طبیعی نیاز است مصرف ادارات ، نهادهای نظامی و انتظامی استان کردستان بایستی بهینه و منطقی گردد .

فعله گری گفت:در استان کردستان برای تامین و توزیع گاز طبیعی و علاوه بر خطوط انتقال فشار قوی ، بیش از 12 هزار کیلومتر شبکه گازرسانی در سطح شهرها ، روستاها و محورهای صنعتی اجراء شده است و 635 ایستگاه تقلیل فشار وظیفه توزیع گاز طبیعی را به عهده دارند .

مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان به نصب بیش از 280 هزار علمک در سطح استان اشاره کرد و گفت : هم اکنون ضریب نفوذ در جمعیت شهری 100 درصد و در جمعیت روستایی نود وشش و نیم درصد است که در مجموع 98 درصد از جمعیت استان کردستان از گاز طبیعی بهره مندند و تعداد صنایع تحت پوشش گازطبیعی 2133 مورد است که پر مصرف ترین آن ها نیروگاه سیکل ترکیبی تولید نیروی برق سنندج با مصرف بیش از 4 میلیون متر مکعب در روز است .

وی از آمادگی شرکت گاز استان کردستان برای عبور از زمستان گفت و اضافه کرد : تمام زیرساخت ها و تاسیسات این شرکت برای توزیع گاز طبیعی انتقالی از طریق مناطق عملیات انتقال گاز بطور 100 درصد در حالت فعالیت بوده و فقط با توجه به در اولویت بودن تامین گازطبیعی منازل مسکونی بایستی ادارات دولتی نهادهای نظامی و انتظامی با توجه به بخشنامه دولت محترم 10 درصد از مصارف خود را نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش دهند در حالیکه این اتفاق رخ نداده بلکه مصرف به شدت افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه تیم پایش انرژی شرکت گاز استان برای بررسی وضعیت موتور خانه ها و مصرف گاز ادارات دولتی بازدید بعمل می آوررند خواستار همکاری بیشتر در این زمینه شد.

فعله گری در مورد صنایع و واحدهای تولیدی عمده هم چنین گفت : از تعداد 727 واحد صنعتی پر مصرف متاسفانه فقط 424 مورد مجهز به سیستم دوگانه سوز بوده و از این تعداد نیز صرفا 159 واحد سوخت دوم دارند در حالیکه این شرکت مکاتبات مورد نیاز با سازمان های ذیربط برای بررسی این موارد را انجام داده است.

مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان در پایان توضیحات خود همکاری استانداری و مدیران کل را خواستار شد و اظهارداشت : بدون همکاری و مساعدت کلیه دستگاه های اجرایی ، نهادهای نظامی و انتظامی و مشترکین جزء عبور از فصل سرما محقق نخواهد شد و تنها در سایه همدلی و همکاری همه جانبه زمستان را پشت سر خواهیم گذاشت .    

در ادامه این جلسه گیتی منش مدیر پخش فرآورده های نفتی استان کردستان از توزیع نفت سفید در بین 20 هزار خانوار فاقد سیستم گاز طبیعی گفت و در ادامه به ذخیره سازی 55 میلیون لیتر سوخت مایع برای مصرف 12 روز نیروگاه سیکل ترکیبی تولید نیروی برق سنندج اشاره کرد.

لهونیان مدیر کل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان هم خواستار صرفه جویی در مصرف ادارات و نهادهای نظامی و انتظامی شد و در ادامه بیان داشت : در این برهه زمانی مهم و حساس که بین تولید و مصرف برق توازن وجود ندارد و نیاز است مصرف کنندگان محترم گاز و برق برای جلوگیری از قطع این دو عامل حیاتی رفاه رعایت حداکثری توصیه های مصرف بهینه را مد نظر داشته و سازمان ها و نهادهای نظامی و انتظامی ضمن پیش بینی سوخت دوم ، مولدهای تولید برق را نیز آماده بکار نمایند.  

وی در مورد مزایای صرفه جویی در گاز طبیعی گفت : اگر مشترکین گازطبیعی در مصرف این انرژی کاربردی صرفه جویی نمایند موجب می گردد گاز تحویلی به نیروگاه های تولید برق افزایش یابد و این عامل باعث می گردد خطر قطع برق با کاهش محسوسی روبرو شود.

در پایان این جلسه مهندس جعفری معاون امور اقتصادی استانداری کردستان به کاهش نزولات آسمانی و پایین رفتن مخازن سدها و به تبع آن کاهش تولید برق در توربین های آبی در سال گذشته اشاره کرد و تاکید نمود : هم اکنون سوخت اصلی نیروگاه ها از گاز طبیعی تامین می گردد و با توجه به فرارسیدن فصل سرما و افزایش چندین برابری گاز طبیعی این نیاز مهم و اساسی احساس می گردد که بایستی تدابیر ویژه برای بهینه کردن مصرف ادارات و واحدهای صنعتی عمده اندیشده شود و کاهش مصرف 10 درصدی مصرف گاز طبیعی سازمان های استان در اولویت قرار دارد .

وی تاکید کرد : بایستی همکاری ویژه و همه جانبه با بازرسان پایش انرژی شرکت گاز استان کردستان صورت گیرد و درصورت عدم تمکین ، شرکت گاز استان می تواند طبق قانون و بخشنامه ها رفتار نماید.

جعفری معاون امور اقتصادی استانداری کردستان در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد : شرکت پخش فرآورده ای نفتی استان نسبت به افزایش میزان ذخیره سازی سوخت مایع نیروگاه سیکل ترکیبی تولید نیروی برق سنندج اقدام و ظرفیت ذخیره سازی کارخانه سیمان بیجار را به 9 میلیون لتیر افزایش دهد و ادارات ، نهادهای نظامی و انتظامی نیز ضمن رعایت دمای رفاه (18 الی 21 درجه سانتیگراد) ، بهینه سازی موتورخانه ها ، خاموشی سیستم های گرمایشی بعد از ساعت اداری و روزهای تعطیل ، جداسازی نگهبانی از سیستم گرمایشی داخل سازمان ، فراهم آوردن شرایط بازدید از سیستم های گرمایشی در جهت کاهش مصرف 10 درصدی تلاش نمایند و واحدهای تولیدی و خدماتی نیز پیش بینی سوخت دوم را داشته باشند.