شرکت گاز بر رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل گازسوز تاکید کرد
مهندس احمد فعله گری مدیر عامل شرکت گاز کردستان با اشاره به برودت دمای هوا و استفاده مشترکان از وسایل گاز، بر رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت گاز کردستان، احمد فعله گری مدیر عامل برودت دمای هوا در هفته جاری را منجر به افزایش میزان مصرف گاز در استان دانست و از مشترکان خواست علاوه بر رعایت نکات ایمنی، گاز طبیعی را به صورت منطقی و بهینه مصرف کنند تا ضمن کمک به اقتصاد خانواده خود و کاهش مبالغ قبوض گاز بهاء و صرفه جویی مالی و حفظ انرژی برای آیندگان ، سایر مشترکان نیز بتوانند از این نعمت خدادادی بهره مند شوند.

وی با اشاره به اینکه در استفاده از وسایل گاز سوز باید توصیه های ایمنی را رعایت کرد، افزود: اولین نکته مهمی که باید به آن توجه داشت مطمئن بودن از درست کارکردن وسایل گازسوز است، حتماً وسایل گازسوز رادر صورت معیوب بودن به متخصصین امر و مراکز مجازتعمیر و نگهداری وسایل گاز سوز ، جهت کنترل و رفع عیب بسپاریم.

به گفته وی در منازلی که از بخاری به عنوان وسیله گرم کننده استفاده می کنند، مطمئن بودن از باز بودن مسیردودکش ضروری است و برای این مورد وزنه ای را از مسیر دودکش به پایین به وسیله نخ یا طناب هدایت کرده، اگر وزنه در محل ورودی دودکش به وسیله گاز سوز در داخل اتاق مشاهده گردید، مسیر دود کش باز است و در غیر اینصورت مسیر مسدود بوده و بایستی  آن را از شی که باعث گرفتگی مسیر دودکش شده است ،  باز کرد.

مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان نصب صحیح لوله بخاری را از دیگر توصیه ها به مشترکان گاز عنوان کرد و گفت: لوله بخاری باید فلزی بوده و نباید از لوله های فنری ( آکاردئونی ) به دلیل عدم استحکام لازم استفاده کرد و لوله های دودکش بایستی به وسیله گازسوز (بخاری ، آبگرمکن) و محل دودکش در دیوار محکم نصب شده باشد.

فعله گری کنترل دقیق اتصال شیلنگ به وسیله گاز سوز را نیز مورد تاکید قرار داد و افزود: باید شیلنگ از نوع مخصوص گاز که چند لایه است ، استفاده کرد و حداکثر یک متر و 20 سانت باشد و حتما باید محل دو تا اتصال به وسیله بست فلزی مخصوص محکم شده باشدو نباید آنرا بوسیله مفتول یا سیم یا هر وسیله دیگر محکم کرد .

این مقام مسئول در ادامه افزود: بعد از روشن کردن وسیله گازسوز یا بخاری حتماً از گرم بودن لوله دودکش مطمئن شوید، اگر لوله دودکش سرد باشد علامت خطر  مکش معکوس گاز سمی منو اکسید(
co ) و عدم خروج آن را به ما اعلام می کنند و این ممکن است عواقب خطرناکی را برای ساکنین منازل مسکونی در بر داشته باشد.

وی تصریح کرد: گاز
co (مونو اکسید کربن) گازی خطرناک، بی بو و بی رنگ و بسیار سمی  است که انسان نمی تواند وجود آنرا با حواس پنجگانه خودحس کند و به همین دلیل به آن مرگ خاموش ( قاتل نامرئی)  می گویند.

فعله گری یادآور شد: در خانه هایی که از سیستم حرارت مرکزی استفاده می کنند، کنترل موتورخانه نیز ضروری است و بایستی سیستم موتورخانه بوسیله متخصصین مورد بازبینی قرار گرفته و در صورت ناقص کار کردن عیب های آن رفع گردد.

مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان اضافه کرد: در صورت معیوب کار کردن موتورخانه باعث تولید گاز CO شده و از طریق درزهای ساختمان به داخل واحدهای مسکونی سرایت کرده و باعث گاز گرفتگی می شود.

وی افزود: برای صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی در موتورخانه ضمن تنظیم مشعل بایستی لوله های رفت و برگشت آب گرم در سیستم های حرارت مرکزی را عایق کاری نمود تا از هدر رفت انرژی جلوگیری نمائیم.

فعله گری خاطر نشان کرد: در منازلی که برای گرمایش از پکیچ استفاده می کنند بکارگیری پکیچ های استاندارد و فن دار ضروری است و بایستی برای تبادل هوا دریچه هایی در داخل اتاق های  واحدهای مسکونی تعبیه گردد.

وی در ادامه با اشاره به خطرات عدم رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل گاز سوز، گفت: در سال های گذشته اغلب حوادث ناگوار بر اثر نصب نادرست لوله های بخاری و دودکش و بسته بودن مسیر آن بود
ه که اگر در نصب وسایل گازسوز دقت لازم را بخرج دهیم ،خود و خانواده خود را از هرگونه حادثه یا اتفاق ناگواری دور خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه دودکش باید تا پشت بام امتداد داشته باشد، عبور دادن دودکش از داخل پنجره یا قراردادن بغل دیوار نادرست است، گفت:  متأسفانه همین عوامل پیش پا افتاده، سال گذشته باعث فوت چندین نفر شد پس باید لوله بخاری در پشت بام و به اندازه یک متر از پشت بام فاصله داشته باشد و حتماً باید از کلاهک
H استفاده شود.

مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان ضمن هشدار در خصوص استفاده از کلاهک های سیمانی، افزود: استفاده از این کلاهک ها خطرآفرین است و باید از کلاهک های فلزی و بشکل  
H استفاده کرد و حتما از کف بام حداقل یک متر ارتفاع داشته باشد تا سیستم دودکش قادر باشد گاز منو اکسید کربن را به بیرون هدایت کند.

وی ادامه داد: روابط عمومی شرکت گاز استان کردستان در فصل زمستان علاوه بر همکاری با نشریات محلی و سراسری و درج پیام های ایمنی، از طریق صدا و سیما نیز مصاحبه هایی را انجام داده و غیر از این ها با توزیع بروشور، کاتالوگ، کتابچه، سی دی و سایر اقلام تبلیغاتی نسبت به اطلاع رسانی اقدام نموده است، اگرچه سایت شرکت گاز نیز در این مورد همیشه می تواند منبعی کافی و درست برای مراجعه کنندگان باشد.

فعله گری در پایان گفت: هر چند گاز طبیعی سوختی بسیار ارزان، سریع الوصول و پاک است که استفاده از این نعمت نه تنها رفاه را برای ما به ارمغان می آورد بلکه باعث رونق اقتصادی جامعه نیز می شود اما اگر از این سوخت با روشی درست ، صحیح و بهینه استفاده نگردد، می تواند خطراتی را  برای مصرف کنندگان  در بر داشته باشد.

گفتنی است ساکنان 32 شهر و 1 هزار و 425 روستای استان در قالب 573 هزار مشترک از نعمت گاز طبیعی برخوردارند که ضریب نفوذ گاز طبیعی در جمعیت شهری 100 درصد و در جمعیت روستایی نود و شش و نیم درصد است.