شرکت گاز استان کردستان / اخبار / بدنه خبر
شرکت گاز استان کردستان بعنوان دبیرخانه کارگروه بهینه‌سازی مصرف انرژی استان انتخاب گردید
به گزارش روابط عمومی شرکت گاز استان کردستان نشست کارگروه بهینه‌سازی مصرف انرژی به میزبانی شرکت گاز استان کردستان در محل سالن جلسات این شرکت در روز دوشنبه مورخ بیست و چهارم تیرماه با حضور مهندس شهرام ملکی معاون امور عمرانی استانداری کردستان و اعضای کارگروه بهینه‌سازی مصرف انرژی استان در سال جاری برگزار گردید.

در ابتدای جلسه مهندس احمد فعله‌گری بعنوان دبیر کارگروه اظهار داشت: یکی از معضلات کنونی کشور عزیزمان ایران بالا بودن شاخص‌های شدت مصرف انرژی است و بایستی در زمینه ایجاد ساختمان‌های پایدار کاهش مصرف انرژی و بهره‌وری آن فکری اندیشد و راه‌حل اساسی رشد ممیزی انرژی ساختمان‌ها با اولویت ارتقاء کارایی موتورخانه‌هاست.

وی افزود: با توجه به این که هرکدام از استان‌های کشور دارای ویژگی و برتری در زمینه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و غیره هستند، توجه شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت لحاظ کردن این توانایی‌ها در استان‌ها خواهد بود و رویکرد اصلی وزارت نفت و بالتبع هدف استراتژیک شرکت گاز استان کردستان جایگزینی گاز طبیعی با سایر سوخت‌هاست‌.

وی با بیان این که استان کردستان در منطقه سردسیر قرار گرفته رویکرد اصلی شرکت گاز استان را در زمینه جایگزینی گاز طبیعی اینگونه بیان کرد: هدف غائی این شرکت گازرسانی به شهرها و روستاهای استان است و در حال حاضر ضریب نفوذ در جمعیت شهری 100 درصد و در جمعیت روستایی 88 درصد می‌باشد و در مجموع 96 درصد از جمعیت استان کردستان از نعمت گاز طبیعی برخوردارست.

وی ادامه داد: شرکت گاز استان کردستان در سال جاری گازرسانی به 200 روستا و 215 واحد صنعتی را در دستور کار خود قرار داده و با اجرای این تعهدات ضریب نفوذ گاز در جمعیت روستایی به 94 درصد افزایش خواهد یافت.

فعله‌گری یادآور شد: ایجاد واحد مدیریت انرژی (ایزو 50001) در شرکت گاز استان کردستان و اقدامات بسیار ارزنده این کمیته شامل ممیزی انرژی و معاینه فنی موتورخانه‌ها، اصلاحات سیستم روشنایی، ایجاد بانک اطلاعاتی انرژی، اصلاحات در سیستم‌های گرمایشی، آموزش و فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف بهینه گاز طبیعی به مشترکین و تولید برق فتوولتائیک با استفاده از پانل‌های خورشیدی سهم بسزایی در کاهش مصرف انرژی ایفا نموده است.

مدیرعامل شرکت استان کردستان و دبیر بهینه‌سازی مصرف انرژی استان کردستان در پایان تاکید کرد: کمیته بهینه‌سازی مصارف انرژی آمادگی دارد پیشنهادهای مطرح شده سازمان‌ها را در قالب طرح‌های صرفه‌جویی انرژی مورد مطالعه و بررسی قرار دهد و در صورتی که از نظر اقتصادی قابلیت بازگشت سرمایه داشته باشد در مورد اجرایی کردن اقدامات لازم را پیگیری نماید.

در ادامه جلسه مهندس شهرام ملکی معاون امور عمرانی استانداری کردستان در خصوص اصلاحات مدنظر در مبحث 17 و 19 مقررات ملی ساختمان و همچنین کلیات شیوه‌نامه صلاحیت اعطای ممیزی انرژی مباحث مربوط به ارتقای کارایی موتورخانه‌ها و نحوه اجرای طرح معاینه فنی موتورخانه‌ها و مطابقت مباحث با استاندارد 16000 را ارائه نمودند.

 معاون امور عمرانی استانداری همکاری اعضاء با دبیر کمیته را بسیار ضروری دانست و اظهار داشت: جزیره‌ای عمل نکردن دستگاه‌ها در امر بهینه‌سازی انرژی در ساختمان‌ها و اهمیت آموزش و فرهنگ‌سازی در کارگروه‌ها و انتقال تجربیات و ثبت آنها بسیار حائز اهمیت است.

مهندس ملکی رئیس کمیته بهینه‌سازی مصارف انرژی استان ضمن تشکر از اقدامات صورت گرفته در شرکت گاز و پیشرو بودن این شرکت در اصلاح فرهنگ مصرف انرژی و آموزش‌های لازم به مشترکین و زمینه کاربردی شدن برچسب انرژی در ساختمان‌ها، تعیین الگوی مصرف انرژی و جاری‌سازی آن تقدیر و تشکر نمود.

وی در پایان سخنانش یادآور شد: دبیر کمیته بهینه‌سازی مصارف انرژی بایستی عملکرد سازمان‌ها و ادارات دولتی استان در زمینه اجرای بندهای مصوب شده را مورد پایش قرار داده و سازمان‌های که در این زمینه موفق عمل نمودند اعلام تا مورد تشویق قرار گیرند.

در ادامه این جلسه اعضای کمیته نقطه نظرات و پیشنهادات خود را در زمینه اجرای بهتر مصوبات و اقدامات عملی برای کاهش مصارف انرژی و پایداری و حفظ منابع موجود بیان داشتند. 

 
A+ A-