شرکت گاز استان کردستان / اخبار / بدنه خبر
فعله‌گری در جلسه هیات رئیسه شرکت گاز استان کردستان؛ نظام مشارکت کمک گرفتن از خرد جمعی و تسریع‌کننده توسعه سازمان است
به گزارش روابط عمومی شرکت گاز استان کردستان، مهندس احمد فعله‌گری مدیرعامل در جلسه هیئت‌ رئیسه این شرکت بر جایگاه ویژه نظام مشارکت در سازمان‌ها اشاره و بر ضرورت ارتقای جایگاه نظام مشارکت تاکید و توجه ویژه به این واحد سازمانی را باعث افزایش بهره‌وری و کارآیی و هموار کردن مسیر تحقق اهداف سازمانی برشمرد.

احمد فعله‌گری در این نشست بر اهمیت نظام مشارکت و پیشنهادات و لزوم توجه ویژه به حوزه مشارکت تاکید کرد و گفت: مدیران سازمان‌ها در همه حال نیازمند نظرها و پیشنهادات همکاران بوده و این مساله باید موردتوجه ویژه قرار گیرد؛ چراکه با اهمیت بر این موضوع، می‌توان میزان همکاری کارکنان در تصمیم‌گیری سازمانی را افزایش داد.

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان، افزود: توسعه نظام مشارکت به توسعه سازمانی می‌انجامد و نظام مشارکت کمک گرفتن از خرد جمعی کارکنان در اداره سازمان و تسریع‌کننده توسعه سازمان است.

این مقام مسئول در ادامه سخنانش اظهار داشت: نظام مدیریت مشارکتی مبتنی بر دریافت پیشنهادهای کارکنان در خصوص رفع تنگناها و راه‌های توسعه فعالیت سازمان،‌ بررسی طرح‌ها و پیشنهادهای دریافتی در یک کمیته تخصصی، ارزیابی بهترین پیشنهادها و ایجاد زمینه مساعد برای عملی ساختن آنها و بهره‌مندی کارکنان از مزایای ناشی از اجرای پیشنهادهای مؤثر و مفید است و از آنجا که در نظام مدیریت مشارکتی،‌ کارکنان خود را در اتخاذ تصمیم‌های راهبردی برای ایجاد تحول در سازمان سهیم می‌دانند،‌ همکاری و همدلی بیشتری نسبت به اجرای طرح‌ها و پیشنهادهای پذیرفته شده نشان می‌دهند و سازمان با سهولت بیشتری می‌تواند در اجرای طرح‌های جدید، به موفقیت دست یابد.

فعله‌گری با بیان اینکه هدف اصلی نظام مدیریت مشارکتی، توسعه ارزش‌های انسانی کلیه کارکنان و استفاده از هوش، استعداد و خلاقیت آن‌ها در راستای اهداف شرکت است و در این حالت، با همفکری و همدلی بیشتر و استفاده از امکانات موجود، می‌توان بهره‌وری و در نهایت برون‌داد هر سازمان را ارتقا داد، افزود: ایجاد محیط مناسب و فرصت برای مشارکت فکری کارکنان در امور سازمان به صورت داوطلبانه و برخوردار کردن آنان از ثمرات مادی و معنوی از اهم اهدافی است که در این نظام دنبال می‌شود.

وی تصریح کرد: نظام مدیریت مشارکتی به لحاظ ایجاد فضای مناسب برای مشارکت فکری کارکنان در امور سازمان، سبب می‌شود که بهره‌وری در تمام زمینه‌های مؤثر در فعالیت سازمان از جمله نیروی انسانی،‌ ارتقا پیدا کند؛ از سوی دیگر بهره‌گیری از این نظام مدیریت صرفه‌جویی‌های کلان اقتصادی دربر دارد که می‌تواند بخشی از آن صرف توسعه نیروی انسانی و گسترش مشارکت آن در مدیریت سازمان شود.

فعله‌گری در مورد مزایای نظام مشارکت و تاثیرگذاری روی افکار و رفتار کارکنان گفت: کارکنان هر اندازه در تعیین اهداف استرتژیک و ماموریت سازمان مشارکت داشته باشند به همان اندازه در راه حفظ و پاسداری پدید‌آورده‌های خود و دیگران تلاش و فداکاری خواهند کرد و این در حقیقت بدان معنی است که کارکنانی که همواره از دسترسی به کانون تصمیم‌گیری و قدرت برخوردار باشند، در جهت تصحیح و تسریع حرکت نظام، گام‌های مناسب‌تری برخواهند داشت.

وی افزایش میزان بهره‌وری؛ تقویت روح ابتکار و حس مسئولیت در کارکنان؛ افزایش همکاری بین کارکنان سازمان؛ با انگیزه نمودن کارکنان سازمان؛ امکان استفاده از تجارب عملی و نظرات و اندیشه‌های کارکنان؛ ایجاد کانال‌های ارتباطی مؤثر در سازمان؛ ایجاد رضایت و امنیت‌خاطر در کارکنان به علت داشتن راهی برای بیان امور مربوط به خود؛ ایجاد زمینه مناسب برای پذیرش تغییر و تحول در کمیت و کیفیت کار را از دیگر مزایای نظام مشارکت بیان کرد.

وی خاطر نشان کرد: در شرکت گاز استان کردستان نظام مشارکت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و در سال 97 قریب به 1 هزار و 528 پیشنهاد از طرف کارکنان به دبیرخانه نظام مشارکت ارسال شد که از این تعداد 317 پیشنهاد قابل اجرا مورد تصویب شورای همیاری و  مشارکت قرار گرفت. و جهت اجرایی نمودن پیشنهادهای مصوب شده به واحدهای مربوطه ارجاع گردیده است.

فعله‌گری به خلاقیت و نوآوری در جمع‌آوری پیشنهادات اشاره کرد و گفت: دبیرخانه نظام مشارکت در سال گذشته با اجرای برگزاری جشنواره ایده قدم بسیار مثبتی در زمینه افزایش میزان مشارکت کارکنان برداشت و در این جشنواره سه ماهه با حضور بیش از 53 نفر و ارائه راهکار در حل 12 مسئله انتخابی توسط روسای واحدهای ستادی بعنوان بذر پیشنهاد برگزار گردید و کارکنان با بررسی دقیق مسائل بیش از 1 هزار پیشنهاد به عنوان راهکار حل مسائل مربوطه ارائه دادند.

وی به درصد مشارکت کارکنان اشاره کرد و اظهار داشت: در سال 97 سرانه پیشنهاد دریافتی کارکنان رسمی و کارکنان غیررسمی 2 و 56 دهم بوده است.

فعله‌گری در پایان سخنانش در مورد درصد میزان مشارکت کارکنان و میزان صرفه‌جویی حاصل از ارائه پیشنهادها گفت: نرخ مشارکت کارکنان در کل 29 درصد بوده و درصد پیشنهادهای تصویب شده 33 درصد است که باعث گردیده در مجموع پیشنهادهای کمی در حدود 4 میلیارد ریال صرفه‌جویی حاصل گردد.

 
A+ A-