مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان در جلسه هیات رئیسه؛ قدم گذاشتن در مسیر تعالی سازمانی موجب ارتقای جایگاه و افزایش بهرهوری سازمانهاست
فعلهگری در این نشست به بیان اهمیت و جایگاه اجرای مدل تعالی سازمانی در سطح شرکت گاز استان کردستان پرداخت و برآیند اجرای آن در سطح تمامی واحدهای شرکت را موجب ارتقای جایگاه و عملکرد کل شرکت گاز استان کردستان دانست.
مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان در مورد اهمیت پیادهسازی مدل تعالی سازمانی بیان داشت: یکی از مباحثی که بسیاری از سازمانها بدنبال آن هستند و با وجود اینکه چندین سال از عمر آن میگذرد، اما همچنان جدید است، مباحث مرتبط با تعالی سازمانی و جایزههای کیفی است و معمولا سازمانها در کنار پیادسازی سیستمهای مدیریت کیفیت و استانداردهای ایزو، علاقه و رغبت فراوانی به اجرا و پیادهسازی مدلهای تعالی سازمانی دارند.
فعلهگری به مدلهای تعالی سازمانی اشاره کرد و اظهار داشت: مدلهای تعالی سازمانی مختلفی در دنیا وجود دارد که سه مدل معروف آن: 1- مدل تعالی سازمانی EFQM، مدل تعالی سازمانی که در اتحادیه اروپا از آن استفاده میشود، 2- مدل مالکوم بالدریچ، مدل آمریکایی تعالی سازمانی، 3- مدل دمینگ، مدل ژاپنی تعالی سازمانی.
وی تصریح کرد: در ایران دو سازمانی متولی ارائه جایزه ملی کیفیت بر مبنای مدلهای تعالی سازمانی هستند. مدل تعالی سازمانی ایران بیشتر برگرفته شده از مدل EFQM است و در ایران با نام جایزه ملی کیفیت و جایزه ملی تعالی سازمانی شناخته میشود.
مهندس فعلهگری در مورد سطوح جایزه تعالی اضافه کرد: جایزه تعالی سازمانی دارای سه سطح است که برای هر کدام باید امتیاز لازم کسب گردد: 1- گواهی تعهد به تعالی، 2- تقدیرنامه تعالی، 3- تندیسها
وی یادآور شد: در سال 96 شرکت گاز استان کردستان موفق به دریافت گواهی تعهد به تعالی شد و در سال 97 به تقدیرنامه 2 ستاره ارتقاء یافت.
فعلهگری در پایان سخنانش بیان داشت: مسیر تعالی سازمانی مسیری سخت و پرمشقت است و نیاز دارد تمامی کارکنان در این مسیر با جان و دل ورود و راه برای رسیدن به قله رفیع پیشرفت و اثر بخشی سازمانی هموار سازنند.
در ادامه این جلسه، مهندس شهاب علیدی دبیر جایزه سرآمدی و بهبود مستمر شرکت گاز استان کردستان با تشریح فرآیند دومین دوره جایزه سرآمدی در سال 1397 و بیان سیاستهای پیش رو، هدف اصلی برگزاری جایزه سرآمدی و بهبود مستمر را در شرکت ملی گاز ایران ایجاد ارزش افزوده در سازمان برشمرد و از حضار خواست در این زمینه پیشنهاد و راهکارهای خود را ارائه کنند.
وی افزود: در سال 97 جهت بروزرسانی ارکانساز، خطمشی سیستم مدیریت یکپارجه، منشور تعالی سازمانی، نقشه فرآیندی، نقشه استراتژی و نهایتا سند استراتژی شرکت 11 جلسه کمیته راهبردی برگزار گردید.
علیدی در مورد تدوین اظهارنامه عنوان کرد: در سال گذشته 74 جلسه تیمهای تعالی (منابع انسانی 22 جلسه، مالی و زنجیره تامین 13 جلسه، مهندسی و اجراء 7 جلسه، بهرهبرداری و مشترکین 6 جلسه، کمیته فرآیندها 5 جلسه، کمیته زیرساختها 8 جلسه و کمیته دانش و تکنولوژی 10 جلسه) جهت تدوین اظهارنامه تعالی سازمانی در سطح 2 ستاره برگزار گردید.
مدیر تعالی سازمانی شرکت گاز استان کردستان در پایان اظهاراتش به بررسی 348 شاخص اشاره کرد و گفت: پایش این شاخصها شامل پایش 30 شاخص استراتزی شرکت ملی گاز، 117 شاخص کارتهای ارزیابی متوازن، 18 شاخص بهرهوری، 52 شاخص بهینه کاوی و 131 شاخص فرآیندی ایزو را در بر میگیرد.