شرکت گاز استان کردستان / اخبار / بدنه خبر
مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان؛ مدیریت دانش سازمان را به سوی توسعه سازمانی سوق می‌دهد
مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان در جلسه هیات رئیسه در روز دوشنبه مورخه 98/02/02 استقرار مدیریت دانش در سازمان‌ها را ضروری دانست و اظهار داشت: استقرار مدیریت دانش در سازمان‌ها ضمن حفظ و نگهداری مطلوب دانش و تجربه، سازمان‌ها را به سوی رشد و توسعه سوق می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی شرکت گاز استان کردستان مهندس فعله‌گری در مورد ضرورت اجتناب‌ناپذیر مدیریت دانش در سازمان‌ها گفت: در دنیایی زندگی می‌کنیم که به خاطر جهانی شدن، دچار تغییرات سریع و اجتناب‌ناپذیری است. در این دنیا، اقتصاد به سمت اقتصاد دانش‌محور حرکت کرده و بسیاری از معادلات کنونی کشورها را با چالش‌ مواجه ساخته که این امر، خود حاصل فناوری اطلاعات و ارتباطات است.سازمان‌های نوین اهمیت‌ بیشتری جهت درک، انطباق‌پذیری و مدیریت تغییرات محیط پیرامون قائل شده و در کسب و به کارگیری‌ دانش و اطلاعات روزآمد به منظور بهبود عملیات و ارائه خدمات و محصولات مطلوب‌تر به ارباب رجوعان‌ پیشی گرفته‌اند. چنین سازمان‌هایی نیازمند به کارگیری سبک جدیدی از مدیریت به نام «مدیریت دانش» می‌باشند و برخی از سازمان‌ها بر این باورند که با تمرکز صرف بر افراد، فناوری و فنون می‌توان دانش را مدیریت کرد.

وی افزود: مدیریت دانش فرآیندی است که سازمان‌ها را یاری می‌کند اطلاعات مهم را بازیابی، گزینش، سازماندهی‌ و منتشر کنند و فعالیت‌هایی چون حل مشکلات، آموختن پویا، برنامه‌ریزی‌ راهبردی و تصمیم‌گیری صحیح را در بر می‌گیرد.

مهندس فعله‌گری در مورد فوائد مدیریت دانش بیان داشت: در هر سازمانی که مدیریت دانش استقرار یابد، یادگیری و عملکرد سازمان را افزایش می‌دهد و باعث می‌گردد از آن طریق سازمان به ایجاد سرمایه حاصل از فکر و اندیشه‌ دست یابد.

این مقام مسئول در مورد فرآیند مدیریت دانش اضافه کرد: این فرآیند از چهار بخش اصلی تشکیل شده است:در مرحله اول می‌باید دانش موجود در سطح سازمان و موانع آن (اعم از دانش صریح و ضمنی نزد افراد،بانک‌های‌ اطلاعاتی،مستندات) مورد شناسایی واقع شده و سپس اخذ و به صورت مناسبی ذخیره‌سازی گردد. سپس برای این‌که دانش با ارزش شده، به هم‌افزایی و زایش مجدد دانش منجر گردد. باید دانش موجود نزد افراد به اشتراک گذاشته شده و تسهیم گردد. پس از طی این مراحل، اکنون باید از دانش کسب شده در جهت اهداف‌ عالیه سازمان استفاده کرد. خلق دانش شامل ورود اطلاعات جدید به سیستم و حاصل به اشتراک‌گذاری و تسهیم‌ دانش نزد افراد است. خلق دانش خود شامل اکتساب، کشف و توسعه دانش است.

فعله‌گری در پایان سخنانش اظهار داشت: در عصر اطلاعات، مزیت اصلی در سرمایه دانش نهفته است و دانش در دنیای پیشرفته امروز به سرعت در حال تبدیل شدن به مزیت رقابت اصلی سازمان‏‌ها می‏‌باشد. روند اوج یافتن نقش دانش، نوآوری و فناوری‌‏های نوین در ایجاد مزیت‏‌های راهبردی و اهمیت یافتن ارزش منابع دانش در اداره سازمان‏‌ها موجب شده است تا مقوله مدیریت دانش در قلب سیاست‏‌های راهبردی سازمان‏‌ها جای گیرد. بر این اساس، توجه ویژه به مدیریت دانش از جهت تحقق اهداف سازمان‏‌ها ضروری به نظر می‏‌رسد و تبیین جایگاه مدیریت دانش و کارکردهای آن در سازمان‏‌ها بوده و ارتقای سطح فعالیت‏‌ها و رسیدن به اهداف موردنظر را به همراه داشته باشد. البته سازمان‏‌ها بدون داشتن استراتژی مشخصی در استفاده از مدیریت دانش نمی‌‏توانند بهره‏ای از این کارکردها داشته باشند و می‌‏بایست در این خصوص سیاست‏‌های راهبردی تدوین گردد.

در ادامه این جلسه سیروس علیرمائی رئیس امور پژوهش و فناوری شرکت گاز استان کردستان ضمن تشریح عملکرد واحد پژوهش اظهار داشت: در سال 97 تعداد حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی در سطح کارشناسی ارشد و دکتری 2 مورد اعلام کرد.

علیرمائی در مورد همکاری با مراکز علمی بیان داشت: در سال 97 با دانشگاه کردستان، دانشگاه آزاد واحد سنندج و جهاد دانشگاهی در زمینه‌های علمی و پژوهشی و حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی تفاهم‌نامه همکاری مبادله گردید. 

وی افزود: در سال 97 نعداد جلسات برگزار شده 21 مورد و تعداد موضوعات بررسی در شورای پژوهش را 45 مورد و پیشنهادات پژوهشی مصوب شده در شورای پژوهش را 18 مورد ذکر کرد.

رئیس امور پژوهش و فناوری شرکت گاز استان کردستان در ادامه سخنانش اظهار داشت : یکی از مهم‌ترین اتفاقات در سال 97 انتخاب شرکت گاز استان کردستان به عنوان قطب پژوهشی کاهش هدررفت گاز طبیعی و برگزاری جلسه هم‌اندیشی همیاران قطب پژوهشی شرکت ملی گاز ایران به میزبانی شرکت گاز استان کردستان در مهرماه سال 97 است.

سیروس علیرمائی رئیس امور پژوهش شرکت گاز استان کردستان در مورد اقدامات این شرکت برای استقرار مدیریت دانش گفت: در سال 97 آموزش‌های لازم برای فرهنگ‌سازی در مورد استقرار مدیریت دانش برگزار گردیده و اهمیت و ضرورت این اقدام برای مدیران و کارکنان تشریح گردیده است.

وی افزود: با استقرار مدیریت دانش ضمن حفظ دانش و تجربه موجود در سازمان، زمان دستیابی به دانش‌ها موردنیاز به کمترین زمان ممکن کاهش می‌یابد. 

 
A+ A-