شرکت گاز استان کردستان / اخبار / بدنه خبر
نشست تخصصی کمیته تدوین استانداردهای حفاظت کاتدیک به میزبانی شرکت گاز استان کردستان برگزار گردید.
نشست تخصصی اعضاء کمیته تدوین استانداردهای برق و حفاظت کاتدیک مدیریت گازرسانی شرکت ملی گاز ایران به میزبانی شرکت گاز کردستان در روز شنبه مورخه 15 اردیبهشت ماه سال جاری به مدت 2 روز در شهرستان سنندج آغاز گردید.

 به گزارش روابط عمومی شرکت گاز استان کردستانٰ مهندس فعله‌گری ضمن خیر مقدم به اعضای کارگروه در مراسم افتتاحیه این نشست گفت: استان کردستان از لحاظ جغرافیایی و دارا بودن مناطق صعب‌العبور از شرایط ویژه و به خصوصی برخوردار و به همین دلیل اجرای پروژه‌های گازرسانی در این استان با دشوارهایی خاص خود روبروست.

وی اضافه کرد: برگزاری نشست تخصصی کمیته تدوین استانداردهای برق و حفاظت کاتدیک به میزبانی این شرکت جهت شناسایی مواردی که آسیب‌های احتمالی را به شبکه لوله‌های فولادی و قسمت‌های فولادی موجود در عملک‌های پلی‌اتیلن وارد می‌کند بسیار ارزنده بوده و راهکارهای مقابله با این گونه موارد می‌تواند در جلوگیری از آسیب رساندن به تاسیسات کمک شایانی نماید.

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان در ادامه گفت: کمیته خوردگی یکی از مهم‌ترین کمیته‌های تخصصی در سطح شرکت ملی گاز است که وظیفه تدوین استانداردهای حفاظت از شبکه‌های فولادی را به عهده دارد و خروجی این کمیته می‌تواند به استمرار خدمات شرکت ملی گاز ایران کمک نماید.

وی خاطر نشان کرد: این شرکت برای توانمندسازی اعضاء کمیته خوردگی قدم‌های مثبتی برداشته و علاوه بر تشکیل جلسات مستمر و مداوم شرایط لازم برای آموزش آنان را فراهم نموده است.

مهندس فعله‌گری تصریح کرد: در استان کردستان حدود 10 هزار کیلومتر شبکه‌های گازرسانی وجود دارد که 1 هزار و 800 کیلومتر آن فلزی بوده که شامل 20 درصد از کل شبکه استان است و بیشتر شبکه‌ها بیش از 25 سال از عمر مفید خود را سپری نموده است و این شرایط، حساسیت وظایف این کمیته را آشکار می‌کند. 

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان به اهداف مد نظر شرکت در زمینه وظایف کمیته خوردگی اشاره کرد و افزود: یکی از اهداف استراتژیک شرکت گاز استان کردستان  استقرار کمیته خوردگی، پیاده‌سازی مدیریت خوردگی و احیاء و تقویت شبکه‌های آندی می‌باشد که در سال جاری آن را عملیاتی خواهد نمود.

مهندس فعله‌گری در مورد مشکلات پیش رو این کمیته گفت: چالش‌های زیادی پیش روی شرکت‌های گاز در زمینه خوردگی تاسیسات  و خسارت‌های ناشی از خوردگی در شبکه‌های گازرسانی وجود دارد که بایستی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

ایشان به برخی چالش‌ها و مشکلاتی از جمله جدایی پوشش از لوله در شبکه‌ها (Disbondment) وجود جریان‌های سرگردان DC در شبکه‌ها، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، کاهش بازدهی بسترهای آندی چاهی، ضرورت تقویت شبکه‌های آندی نصب شده، بازنگری در افزایش ظرفیت رکتیفایر با توجه به افزایش طول عمر شبکه و افزایش شدت جریان، مانیتورینگ ایستگاه‌های حفاظت کاتدیک، جگونگی تعیین محل Ij در شبکه‌های تحت پوشش چند سامانه حفاظتی، آندهای فداشونده اشاره کرده و توضیحاتی ارائه نمودند.

مهم‌ترین بخش آن جواب این سؤال است که چکار باید کرد که شبکه‌های فولادی با خوردگی مواجه نشون؟ و اگر به این بخش مهم بی‌توجهی شود باعث می‌گردد شبکه‌های فولادی با خطرخوردگی مواجه گردند.  

در ادامه این نشست مهندس غفران جانشین دبیر کمیته حفاظت کاتدیک شرکت ملی گاز ایران ضمن تشکر از میزبانی شرکت گاز استان کردستان در برگزاری این همایش اظهار داشت: با توجه به حساسیت و اهمیت ویژه شبکه‌های فولادی و جلوگیری از خوردگی آن‌ها، تشکیل این کمیته ضروری به نظر رسیده و بلافاصله اقدامات لازم برای تعیین اعضاء و ابلاغ حکم به آنها انجام گرفت و برای هم‌سطح‌سازی اعضاء تشکیل جلسات منظم و مداوم مد نظر قرار گرفت و سعی بر آن شد که میزبانی در بین شرکت‌های گاز استانی تقسیم گردد.

مهندس غفران در ادامه اظهار داشت: وظایف حساس و ویژه‌ای برای این کمیته تعریف گردید که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تدوین استاندارد و تعریف شاخص در این زمینه اشاره کرد.

در ادامه این نشست مهندس مساعلی از کارشناسان بازرس فنی شرکت ملی ایران و نماینده شرکت در وزارت نفت در مورد تشکیل این کمیته گفت: با تشکیل این کمیته عوامل آسیب‌پذیر در خوردگی شبکه‌های فلزی مورد بازبینی قرار گرفت و برای مراحل انجام کار نظامنامه تدوین و استانداردهای لازم برای جلوگیری از لطمات احتمالی تعریف و در سند مدنظر قرار گرفت ولی از روش اجرایی سخنی به میان نیامده بود.

وی افزود: برای اصلاح نظامنامه جلسات متعددی تشکیل و با بررسی استانداردهای تدوین شده در آن، روش اجرایی برای هر استاندارد تعریف و برای عملیاتی کردن این روش‌ها به شرکت‌های اصلی وزارت نفت ابلاغ گردید.

در پایان مراسم افتتاحیه این نشست هر کدام از اعضاء به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

لازم به ذکر است این نشست تخصصی با حضور کارشناسان حفاظت کاتدیک شرکت گاز استان‌های یزد، تهران، اصفهان، خراسان رضوی، همدان، سمنان، گلستان، مرکزی، کردستان، زنجان، و خوزستان و به میزبانی شرکت گاز استان کردستان در شهرستان سنندج برگزار گردید.

 
A+ A-