به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی؛ افتتاح گازرسانی به 5 روستای بخش سیروان شهرستان سنندج
به مناسبت گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و ایام‌الله مبارک دهه فجر گازرسانی به 5 روستای شهرستان سنندج با حضور مدیرعامل شرکت گاز کردستان، فرماندار شهرستان سنندج، مدیران ادارات، فرماندهان نظامی و انتظامی و اهالی منطقه در روز یکشنبه مورخ 96/11/14 به نیابت در مسجد روستای هشمیز بخش سیروان شهرستان سنندج به بهره‌برداری رسید.

به گزارش روابط عمومی شرکت گاز استان کردستان، مهندس احمد فعله‌گری ضمن تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و ایام‌الله مبارک دهه فجر به تسریع روند گازرسانی و افزایش ضریب نفوذ گازدر روستاهای استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ضریب نفوذ گاز طبیعی در بخش شهری 9/99 درصد و در بخش روستایی 5/87 درصد است که در هر 2 مورد از میانگین کشوری بالاتر است و افزایش خدمات گازرسانی به برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در راستای محرومیت‌زدایی و برخورداری هر چه بیشتر مناطق محروم از رفاه عمومی است.

فعله‌گری به افتتاح روستاهای شهرستان سنندج در سومین روز از ایام‌الله دهه مبارک فجر اشاره کرد و افزود: این 5 روستا در بخش‌ سیروان از توابع شهرستان سنندج قرار داشته و شامل روستاهای هشمیز، درویشان، سو، برزآب و پتلیدر  می‌گردند.

 مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان گفت: عملیات اجرایی این پروژه‌ها با اجرای (818 هزار متر) شبکه‌گذاری لوله‌های فولادی و پلی‌اتیلن در سایزهای مختلف و نصب یک مورد ایستگاه تقلیل فشار (TBS) به بهره‌برداری رسیده است.

 فعله‌گری در مورد خانوارهای تحت پوشش در این 5 روستا اظهار داشت: با افتتاح این پروژه‌ها تعداد 678 خانوار با جمعیتی بالغ بر 2 هزار و 712 نفر در این 5 روستا از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شده‌اند و تعداد 402 عدد علمک نیز نصب گردیده و تعداد 582 علمک برای نصب در این روستاها پیش‌بینی شده است.

 مهندس فعله‌گری به هزینه اجرای این پروژه اشاره کرده و گفت: اجرای پروژه گازرسانی به این 5 روستا بدون احتساب هزینه‌های پشتیبانی و تسهیل اراضی به 40 میلیارد ریال می‌رسد که فقط 25 میلیارد آن در روستای هشمیز و 5 میلیارد ریال آن در روستای سو هزینه گردیده است.

 مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان در مورد دشواری عملیات گازرسانی به روستای هشمیز اظهار داشت: روستای هشمیز در مسیر سخت کوهستانی قرار داشته و مجوز عبور از کنار جاده برای شرکت گاز استان صادر نگردید و عملیات لوله‌گذاری با حفاری و عبور از مناطق کوهستانی با شیب زیاد و عبور ار دره‌ها و رودخانه‌ها انجام گردید و برای اتمام این پروژه بیش از 40 هزار مترمکعب حفاری در بافت‌های سنگی صورت گرفته است.

 وی با اشاره به اینکه تعداد 186 روستای شهرستان سنندج قابلیت گازرسانی دارد، گفت: تعداد روستاهای گازدار قبل از دهه مبارک فجر 131 روستا بود که با احتساب این 5 روستا افتتاح شده هم‌اکنون و در مجموع 136 روستای شهرستان سنندج گازدار هستند.

 وی خاطر نشان کرد: در دهه فجر سال جاری تعداد 9 پروژه روستایی در شهرستان سنندج کلنگ‌زنی می‌شود.

 مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان در ادامه افزود: عملیات گازرسانی به 12 روستای شهرستان سنندج در دست اجرا می‌باشد و تعداد 12 روستا در مرحله انتخاب پیمانکار و مطالعه و برنامه‌ریزی بوده و گازرسانی به 9 روستای دیگر نیز از برنامه‌های آتی شرکت گاز استان کردستان می‌باشد.

 مهندس فعله‌گری در پایان سخنانش به ضریب نفوذ گاز طبیعی در جمعیت روستایی شهرستان سنندج اشاره کرده و افزود: ضریب نفوذ گاز طبیعی در جمعیت شهری این شهرستان 100 درصد بوده و ضریب پوشش گاز طبیعی در جمعیت روستایی شهرستان سنندج با احتساب روستاهای گازدار شده به 84 درصد افزایش یافته است.

 در ادامه این مراسم بخشدار بخش سیروان شهرستان سنندج ضمن گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و ایام‌الله دهه مبارک فجر در مورد سختی پروژه‌های گازرسانی گفت: وضعیت توپوگرافی و شرایط جغرافیایی خاص منطقه سیروان به حدی برای اجرای پروژه‌ها سخت و توانفرساست که تمامی دستگاه‌های اجرایی استان را برای برنامه‌ریزی پروژه‌های عمرانی با مشکل مواجه می‌سازد ولی شرکت گاز استان کردستان کمر همت را بست و با گازرسانی به این منطقه یک غیرممکن را ممکن ساخت.

 این مقام مسئول افزود: اجرای پروژه‌های گازرسانی دارای استانداردهای خاص و ویژه است که باعث می‌گردد عملیات گازرسانی از حساسیت منحصر به فردی برخوردار بوده و اتمام این نوع پروژه‌ها با سختی بیشتری مواجه می‌باشد که اینجانب از نزدیک شاهد تلاش و زحمت بی‌وقفه و شبانه‌روزی کارکنان شرکت گاز استان کردستان بوده و لحظه لحظه و متر به متر لوله‌گذاری را از نزدیک نظاره‌گر بودم و دیدم چه مشقاتی در اجرای پروژه‌های گازرسانی وجود دارد.

 بخشدار بخش سیروان در پایان سخنانش بیان داشت: قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران این بخش از کمترین امکانات رفاهی برخوردار بود و در بخش گرمایشی مردم یا از چوب درختان استفاده می‌کردند یا با مشقت حلب‌های نفت هزاران متر و با دست حمل می‌کردند ولی به برکت وجود نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران امروز شاهد افتتاح پروژه به روستای هشمیز هستیم و من به نوبه خود از تلاش و زحمت مدیریت و کارکنان تلاشگر شرکت گاز استان کردستان کمال تشکر و قدردانی را داشته و زحمات آنان درس بزرگی برای ما به یادگار گذاشت.

لازم به ذکر است شهرستان سنندج با خدمت‌رسانی 2 منطقه گازرسانی در مجموع دارای 165 هزار مشترک خانگی، تجاری و صنعتی می‌باشد.